Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann har plutselig fått veldig mange nye føflekker på så og si hele kroppen, men mest på rygg og bak. De er små (2-3 mm) og nesten sorte, De ligger gjerne i grupper eller "på rekke", og var der bare plutselig en dag. Han er 35 år og har såkalt "god hud" - tåler sola ganske bra. Så vidt jeg vet er det ingen historie med hudkreft i familien hans. Han er litt vanskelig å få til legen, men jeg er bekymret og vil gjerne få vite om jeg bør overtale han til et legebesøk.

Han har generelt en del føflekker på kroppen i forskjellige størrelser, men de er av den mer "tradisjonelle" typen - brune, forandrer seg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161237-f%C3%B8flekker-i-fleng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg synes du skal ta ham med til legen.

Små og sorte pigmentforandringer er sannsynligvis lentigines (små leverflekker) fordi pigmentet må sitte i overhuden for å fremstå som svart.

Slike kan man få etter solskader (solforbrenning), spesielle former for lysbehandling (PUVA, hyppigst brukt ved psoriasis), men de kan være ledd i mer sjeldne syndromer (da er de som regel over det meste av hudoverflaten). Det betyr ikke at de er farlige, men at de bør vurdes av lege.

Kanskje det greieste er å ta ham med til legen?

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...