Gå til innhold

Kreatinin

Anbefalte innlegg

Jeg dro til legen og tok blodsjekk for å sjekke om jeg hadde jernmangel. Legene fant ut at jeg hadde bitte litt mer blodsukker enn normalt og jeg måtte opp og ta flere prøver i en-to dager. De fant også at jeg hadde litt blod i urinen, men det var borte etter siste sjekk. Nå måtte jeg på sykehuset og ta flere prøver for å være sikker på om jeg muligens er diabetiker, noe jeg vet jeg ikke er. Jeg så over en del prøver de skulle sjekke og en var kreatinin, jeg tar kreatin som kosttilskudd (øker styrke og utholdenhet. jeg trener styrke) det vil nok gi utslag på prøvene at jeg har mye høyere kreatin nivå enn normalt. Men kreatinin er det noe med kreatin? Hvis legen sier at jeg skal slutte med tilskuddet kreatin blir jeg meget provosert...! (MANGE leger syns kosttilskudd er en fy-ting) Men jeg har fortsatt ikke fått beskjed om jeg har jernmangel...har sikkert ikke det da? Jeg er 16 år(gutt) og det feiler meg ingenting, kjenner overhodet ingenting og jeg syns alt dette er bortkasta tid og penger !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16132-kreatinin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Creatinine: A chemical waste molecule that is generated from muscle metabolism. Creatinine is produced from creatine, a molecule of major importance for energy production in muscles. Approximately 2% of the body's creatine is converted to creatinine every day. Creatinine is transported through the bloodstream to the kidneys. The kidneys filter out most of the creatinine and dispose of it in the urine.

Although it is a waste, creatinine serves a vital diagnostic function. Creatinine has been found to be a fairly reliable indicator of kidney function. As the kidneys become impaired the creatinine will rise. Abnormally high levels of creatinine thus warn of possible malfunction or failure of the kidneys, sometimes even before a patient reports any symptoms. It is for this reason that standard blood and urine tests routinely check the amount of creatinine in the blood.

Normal levels of creatinine in the blood are approximately 0.6 to 1.2 milligrams (mg) per deciliter (dl) in adult males and 0.5 to 1.1 milligrams per deciliter in adult females. (In the metric system, a milligram is a unit of weight equal to one-thousandth of a gram, and a deciliter is a unit of volume equal to one-tenth of a liter.) Muscular young or middle-aged adults may have more creatinine in their blood than the norm for the general population. Elderly persons, on the other hand, may have less creatinine in their blood than the norm. Infants have normal levels of about 0.2 or more, depending on their muscle development. A person with only one kidney may have a normal level of about 1.8 or 1.9. Creatinine levels that reach 2.0 or more in babies and 10.0 or more in adults may indicate the need for a dialysis machine to remove wastes from the blood.

Certain drugs can sometimes cause abnormally elevated creatinine levels.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16132-kreatinin/#findComment-74998
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Øket kreatinin kan være tegn på skade/svikt i nyrene,og selv om dette tar tid og koster penger,synes jeg du skal være fornøyd med at legen din undersøker nøye.-Det motsatte ville nok vært verre den dagen det skulle foreligge en sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16132-kreatinin/#findComment-75752
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...