Gå til innhold

Sosialpolitiske mål......

Anbefalte innlegg

Har denne inne på Åpent, men fikk en ide om at det kanskje sitter noen her inne som kan være litt mer behjelpelige med leksa mi :-) Så jeg klipper og limer slik at dere kan få lov til å hjlpe meg litt

a. Utjevning b. Omsorg og trygghet c. Selvstendighet d. Tilpasning

Dette er hva min bok i Sosialkunnskap definerer som de viktigste sosialpolitiske målene. Vel og bra er det, men beskrive disse.....det gjør jo boka faktisk bedre enn en profesjonell politiker....Er det noen her som kan gi meg gode, vettuge folkelige forklaringer??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161338-sosialpolitiske-m%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ute i virkeligheten (utenfor permene på din sosialpolitiske bok ;-) og langt unna stortingsvedtakene til politikerne) er det mange eksempler på akkurat dette!

Livet er som en stor P-plass.

Vi legger opp til at det skal være like muligheter for alle. Like muligheter betyr i praksis "forskjellsbehandling".

For at et menneske som bruker rullestol skal ha lik mulighet som en som bruker bena, - til å komme inn på det samme kjøpesenteret, må det foretas en viss utgjevning. Noen synes dette er urettferdig og noen øyner muligheten til latskap.

Siden dette blir et spørsmål om "survival of the fittest", så sier det seg selv at muligheten for at noen kommer inn på en litt for enkel måte, og atter andre blir utestengt - er stor! Slik er det dessverre. Men når det er sagt, så er de aller fleste forståelsesfulle.

Vel og merke når det gjelder P-plasser!

Det sosialpolitikk koker ned til er følgende:

"Ta vare på det svakeste leddet - klarer du det, tar du også vare på deg selv"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...