SoriaMoria Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Regelverket er vanskelig. Forstå det den som kan. Det har tidligere vært diskutert litt hvordan regelverket tolkes, så jeg tenkte jeg skulle fortelle om hvilke opplysninger jeg fikk fra trygdeetaten nå i dag. Jeg har fått vedtak på å få dekket utgiftene til et kvalmestillende medikment som heter Zofran fra TK. (Koster 100 kroner per pille) I samme vedtak henviser de til 1500-roners regelen. ("[...]få bidrag som dekker utgifter til reseptpliktige legemidler med markedsføringstillatelse i Norge når de er foreskrevet av lege. Bidraget utgjør 90% av det beløpet som overstiger minstebeløpet på 1500 kroner i kalenderåret.") PÅ TK mente de da at jeg skulle dekke utgiftene til Zofran selv, inntil beløpsgrensen på 1500 kroner, og at jeg deretter ville få refusjon på 90% av de overskytende utgiftene. Greitt nok. Så spurte jeg om hvordan det stilte seg med andre legemiddelutgifter. De mente da at det kun var legemidler med "vedtak på bidrag" som kunne regnes med. Til gjengjeld skulle disse regnes under *samme* 1500-kroners grense. Vanlige hvite repter uten "vedtak" kan visstnok ikke dekkes (TK's eksempel: hostesaft). Tidligere i år fikk jeg medikamentet Nefadar på såkalt registreringsfritak - da utleveres det på blå resept. Selv om jeg har fått frikort, inngikk utgifter til nefadar i frikortsummen. Mon tro om disse utgiftene kan regnes med i den 1500-kroners-grensa? Det er jo da snakk om et vedtak, om enn ut fra en annen parakraf i folketrygdloven.... Og hvorfor i all verden skal man ikke kunne regne med alle andre medisinutgifter? Det blir ansseelige summer i løpet av ett år. (Selv *utenom* B-preparatene) Min siste frustrasjon er det faktum at bidraget fungerer på en slik måte at man må legge ut summen og deretter få den refundert fra TK. Hvorfor kunne ikke dette heller vært gjort med direkte oppgjør mellom apotekene og TK. Det er jo liksom ikke slik at man til stadighet går rundt med et par tusenlapper på lomma som man kan legge ut til medisinutgifter og vente to uker på å få igjen fra TK :-( Dette kan jo bli riktig festlig den dagen jeg begynner med de planlagte EPO-injeksjononene - da må jeg legge ut +/-3000 kroner i uka ( (selv om jeg får dem refundert, vil de jo være konstant "bundet opp i neste resept") Hvor mener de jeg skal hente pengene fra egentlig? Og hvordan skal jeg egentlig få søkt skattefradrag for medisinske utgifter når TK beholder kvitteringene mine? Jaja.. det var dagens forvirringer, frustrasjoner og erfaringer... Jeg er selvsagt glad for å ha fått dette vedtaket, men at det skal være så komplisert å forstå er et skår i gleden... Kommentarer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Dette her var jo spennende lesning. Det eneste jeg foreløpig kan bidra med er at det går an å få medisiner på regning, dvs at man kan samle alle utgiften for en mnd og få regningen fra apoteket. Kanskje er det mulig å gå opp på trygdekontoret med det. Jeg er kjempeforvirret over de reglene og ingen jeg har ringt har hittil kunnet svare. Men frosken foreslo jo Rikstrygdeverket og det har jeg ikke prøvd enda. Jeg må manne meg opp litt, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Først en kommentar vedr Zofran; vet du om legen din prøvde å søke å få den dekket over blåreseptordningen (da kalles det vel §2 vedtak tror jeg)? Mannen min har fått dette gjennom spesiell søknad. Når det gjelder dette med dekning etter §5.22 så mener jeg bestemt at du også skal kunne regne med utgifter til vanlige hvite resepter med de unntak som gjelder for vanedannende medikamenter mm. inn under de 1500,- Trygdeetatens nettside tar for seg dette regelverket ganske grundig og det er bare et par dager siden jeg leste det, men er for lat til å finne linken nå :-) Dersom de kontante utleggene blir større enn du har anledning til å dekke (100 tabl Zofran koster 10 400,-) så tror jeg man unntaksvis kan få til direkte oppgjør mellom tk og apotek. Dette siste har jeg bare fått referert av noen og vet ikke om det stemmer. (Men de får det til for kreftpasientene, så dersom andre pasientgrupper kjemper for sine rettigheter så kanskje...?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Måtte bare kommentere en ting til; dette at tk snakker om "vedtak på bidrag" må da bare være direkte tull fra deres side... Disse vedtakene gjøres jo nettopp når man søker refusjon og ikke på forhånd. Det er jo nettopp det som er kjernen i denne bidragsordningen! Refusjon av medikamentutgifter er etter vår erfaring noe av det tk både roter mest med og er mest firkantede i forhold til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Først en kommentar vedr Zofran; vet du om legen din prøvde å søke å få den dekket over blåreseptordningen (da kalles det vel §2 vedtak tror jeg)? Mannen min har fått dette gjennom spesiell søknad. Når det gjelder dette med dekning etter §5.22 så mener jeg bestemt at du også skal kunne regne med utgifter til vanlige hvite resepter med de unntak som gjelder for vanedannende medikamenter mm. inn under de 1500,- Trygdeetatens nettside tar for seg dette regelverket ganske grundig og det er bare et par dager siden jeg leste det, men er for lat til å finne linken nå :-) Dersom de kontante utleggene blir større enn du har anledning til å dekke (100 tabl Zofran koster 10 400,-) så tror jeg man unntaksvis kan få til direkte oppgjør mellom tk og apotek. Dette siste har jeg bare fått referert av noen og vet ikke om det stemmer. (Men de får det til for kreftpasientene, så dersom andre pasientgrupper kjemper for sine rettigheter så kanskje...?) Nei, jeg tror ikke legen min søkte om å få Zofran via blåreseptordningen (da burde jeg vel i såfall fått avslag, eller?) Det går kanskje an det også? Det må sjekkes ut! Hvordan gikk dere fram for å få til dette? Jeg tror egentlig også at "alle" hvite resepter (unntatt smertestillende osv) skal regnes inn i de 1500 kronene - jeg får ta en tur inn på trygdeetatens sider og finlese litt. Godt at du har "hørt" at man unntaksvis kan få til direkte oppgjør mellom apotek og TK - dette må jeg kjempe for. Jeg har overhodet ikke anledning til å legge ut firesifrede beløp hver uke.... Kanskje det er lettere å få til om jeg benytter sykehusapoteket også? Jeg må jammen prøve å få til dette. (Håper du kan gi meg tilbakemelding detrsom du finner ut noe mer konkret om dette. )Ellers kommer behandlingen til å stoppe seg selv en dag... Heldigvis bruker jeg ikke Zofran mer enn 3 dager i måneden, så jeg kan hente ut tipakninger, men det kommer snart andre -dyre- medikamenter inn i bildet også... Men det spørs da vet du.. jeg kan jo ikke slå i bordet med en kreftdiagnose, og da forvinner gjerne fleksibiliteten i trygdevesenet også... Takk for innspill! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Måtte bare kommentere en ting til; dette at tk snakker om "vedtak på bidrag" må da bare være direkte tull fra deres side... Disse vedtakene gjøres jo nettopp når man søker refusjon og ikke på forhånd. Det er jo nettopp det som er kjernen i denne bidragsordningen! Refusjon av medikamentutgifter er etter vår erfaring noe av det tk både roter mest med og er mest firkantede i forhold til... Jeg er ikke helt sikker på at jeg forsto hva du mente her.. annet enn essensen er: TK surrer - igjen ;o) Jeg håper virkelig det er mer å hente her enn det i utgangspunktet virket som... Kanskje jeg til og med kan få råd til fysioterapi.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Dette her var jo spennende lesning. Det eneste jeg foreløpig kan bidra med er at det går an å få medisiner på regning, dvs at man kan samle alle utgiften for en mnd og få regningen fra apoteket. Kanskje er det mulig å gå opp på trygdekontoret med det. Jeg er kjempeforvirret over de reglene og ingen jeg har ringt har hittil kunnet svare. Men frosken foreslo jo Rikstrygdeverket og det har jeg ikke prøvd enda. Jeg må manne meg opp litt, tror jeg. Har du fått til å samle alt på en regning på apoteket selv? Vet forresten ikke om jeg har noe tro på om TK vil ta dette oppgjøret direkte.. men det bør jo kunne være lov å spørre... --- Forresten leste jeg i dag at nå skulle det bli mulig/ lettere for kreftpasienter å få Metadon som smertelindring. Nok et tilbud til pasienter med kreftsmerter.. som ikke andre smertepasienter får nyte godt av. Jeg blir så sint! Hvorfor anerkjennes ikke andre pasientgruppers smerter? :-@ Heia Norge.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Har du fått til å samle alt på en regning på apoteket selv? Vet forresten ikke om jeg har noe tro på om TK vil ta dette oppgjøret direkte.. men det bør jo kunne være lov å spørre... --- Forresten leste jeg i dag at nå skulle det bli mulig/ lettere for kreftpasienter å få Metadon som smertelindring. Nok et tilbud til pasienter med kreftsmerter.. som ikke andre smertepasienter får nyte godt av. Jeg blir så sint! Hvorfor anerkjennes ikke andre pasientgruppers smerter? :-@ Heia Norge.... Jeg spyr av hele legestanden snart jeg. Hvorfor skal ikke alle få lindret smerter? Det er helt sykt. Tror de folkevalgte at kreftsmerter er verre enn andre smerter eller? Jeg har snakket med apoteket og der kan jeg få utskrift fra alt jeg har handlet både på resept og reseptfritt. Jeg har ei venninne som får regning fra apoteket, den pleier å være rundt sju tusen kroner i mnd. Men hun får ikke dekket noe særlig for mesteparten er petidin. Hun blir forresten hjerteoperert i dag og har sagt fra at hvis ikke operasjonen er helt vellykket så skal de bare la henne dø. Hun orker ikke mere pes og vondt og ingen som hører. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg spyr av hele legestanden snart jeg. Hvorfor skal ikke alle få lindret smerter? Det er helt sykt. Tror de folkevalgte at kreftsmerter er verre enn andre smerter eller? Jeg har snakket med apoteket og der kan jeg få utskrift fra alt jeg har handlet både på resept og reseptfritt. Jeg har ei venninne som får regning fra apoteket, den pleier å være rundt sju tusen kroner i mnd. Men hun får ikke dekket noe særlig for mesteparten er petidin. Hun blir forresten hjerteoperert i dag og har sagt fra at hvis ikke operasjonen er helt vellykket så skal de bare la henne dø. Hun orker ikke mere pes og vondt og ingen som hører. Jeg blir med deg for å spy... men det er muligens politikerne vi skal spy av. Jeg tror mange leger forstår at "andre smerter" kan være like ille som kreftsmerter... men helseministeren & co har definitivt ikke forstått det... Og så er jeg utrolig takknemlig for at jeg ikke selv har behovet for så mye smertestillende. Enhver som har vært i dette systemet litt, har evnen til å forstå hvorfor venninnen din sier som hun sier om dagens operasjon. Håper operasjonen var vellykket! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Nei, jeg tror ikke legen min søkte om å få Zofran via blåreseptordningen (da burde jeg vel i såfall fått avslag, eller?) Det går kanskje an det også? Det må sjekkes ut! Hvordan gikk dere fram for å få til dette? Jeg tror egentlig også at "alle" hvite resepter (unntatt smertestillende osv) skal regnes inn i de 1500 kronene - jeg får ta en tur inn på trygdeetatens sider og finlese litt. Godt at du har "hørt" at man unntaksvis kan få til direkte oppgjør mellom apotek og TK - dette må jeg kjempe for. Jeg har overhodet ikke anledning til å legge ut firesifrede beløp hver uke.... Kanskje det er lettere å få til om jeg benytter sykehusapoteket også? Jeg må jammen prøve å få til dette. (Håper du kan gi meg tilbakemelding detrsom du finner ut noe mer konkret om dette. )Ellers kommer behandlingen til å stoppe seg selv en dag... Heldigvis bruker jeg ikke Zofran mer enn 3 dager i måneden, så jeg kan hente ut tipakninger, men det kommer snart andre -dyre- medikamenter inn i bildet også... Men det spørs da vet du.. jeg kan jo ikke slå i bordet med en kreftdiagnose, og da forvinner gjerne fleksibiliteten i trygdevesenet også... Takk for innspill! mvh Jeg fikk en slik blåresept § 2, og et eget skriv som jeg skal levere til trygdekontoret. Har ikke gjort det enda da medisinene jeg bruker heldigvis ikke er så dyre som dine. Måtte legge ut selvom resepten var på blått skjema. Snakk med legen din, h*n må da kunne gi deg dette hvis du trenger disse medisinene. Før jeg fikk dette så fikk jeg medisinene på hvit resept, disse får jeg sikkert ikke dekket, men jeg sender dem med skrivet allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg spyr av hele legestanden snart jeg. Hvorfor skal ikke alle få lindret smerter? Det er helt sykt. Tror de folkevalgte at kreftsmerter er verre enn andre smerter eller? Jeg har snakket med apoteket og der kan jeg få utskrift fra alt jeg har handlet både på resept og reseptfritt. Jeg har ei venninne som får regning fra apoteket, den pleier å være rundt sju tusen kroner i mnd. Men hun får ikke dekket noe særlig for mesteparten er petidin. Hun blir forresten hjerteoperert i dag og har sagt fra at hvis ikke operasjonen er helt vellykket så skal de bare la henne dø. Hun orker ikke mere pes og vondt og ingen som hører. Vet ikke om det har noe å si, men limer inn noe her fra trygdeetatens sider: Kroniske sterke smerter [Endret 5/00, 1/02, 4/02, 2/04, 5/04] Ved sykdommer som ledsages av kroniske sterke smerter, kan det ytes bidrag til reseptpliktige smertestillende legemidler som er markedsført i Norge. Med smertestillende legemidler menes i denne sammenheng analgetika og antiflogistika som har smertebehandling som godkjent indikasjon i Norge, jf. preparatomtale godkjent av Statens legemiddelverk, Summary of Product Characteristics (SPC) eller Felleskatalogen. SPC finnes på "http://www.legemiddelverket.no/spc/default.htm. Behandlingen må være instituert av relevant spesialist eller relevant sykehusavdeling. Når det gjelder vanedannende legemidler må det også være dokumentert ved erklæring fra relevant spesialist / relevant sykehusavdeling at faren for avhengighet er vurdert og bedømt som helt underordnet. Slik erklæring må fremlegges årlig dersom vanedannende legemidler benyttes over flere år. Erklæringen gjelder inneværende kalenderår. For vanedannende legemidler er det et krav at dosering er angitt. Det er ikke tilstrekkelig at legen angir “etter behov” eller lignende. Dersom legens angitte dosering er høyere enn anbefalt normaldosering i SPC eller Felleskatalogen, er trygdens godtgjørelse begrenset til normaldosering. For legemidler hvor det ikke er angitt normaldosering, begrenses bidraget til høyeste styrke markedsført i Norge multiplisert med anbefalt doseringsfrekvens i SPC eller Felleskatalogen. Det kan gis dekning til flere preparater med samme virkestoff. Dekningen er da begrenset til normaldoseringen av det ene preparatet. Det kan ytes bidrag til smertestillende preparater, som ikke er vanedannende og som ikke er markedsført i Norge, dersom det foreligger særlige grunner. Særlige grunner foreligger når markedsførte preparater har vært forsøkt med manglende effekt eller uakseptable bivirkninger. Det må foreligge søknad fra relevant spesialist / sykehusavdeling. ( http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r05/r05-p05-22?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0 ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg fikk en slik blåresept § 2, og et eget skriv som jeg skal levere til trygdekontoret. Har ikke gjort det enda da medisinene jeg bruker heldigvis ikke er så dyre som dine. Måtte legge ut selvom resepten var på blått skjema. Snakk med legen din, h*n må da kunne gi deg dette hvis du trenger disse medisinene. Før jeg fikk dette så fikk jeg medisinene på hvit resept, disse får jeg sikkert ikke dekket, men jeg sender dem med skrivet allikevel. Må du legge ut hele mediakmentutgiften selv om du får den på blårespet? :-O Snodig. Og at vi burde få slikt dekket når vi trenger det er jeg selvsagt enig i - vi leker da tross alt ikke pasienter. Jeg driver ikke og putter i meg diverse medikamenter fordi jeg synes det er gøy i alle fall... Men om jeg vil leve, så har jeg ikke så mye valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Vet ikke om det har noe å si, men limer inn noe her fra trygdeetatens sider: Kroniske sterke smerter [Endret 5/00, 1/02, 4/02, 2/04, 5/04] Ved sykdommer som ledsages av kroniske sterke smerter, kan det ytes bidrag til reseptpliktige smertestillende legemidler som er markedsført i Norge. Med smertestillende legemidler menes i denne sammenheng analgetika og antiflogistika som har smertebehandling som godkjent indikasjon i Norge, jf. preparatomtale godkjent av Statens legemiddelverk, Summary of Product Characteristics (SPC) eller Felleskatalogen. SPC finnes på "http://www.legemiddelverket.no/spc/default.htm. Behandlingen må være instituert av relevant spesialist eller relevant sykehusavdeling. Når det gjelder vanedannende legemidler må det også være dokumentert ved erklæring fra relevant spesialist / relevant sykehusavdeling at faren for avhengighet er vurdert og bedømt som helt underordnet. Slik erklæring må fremlegges årlig dersom vanedannende legemidler benyttes over flere år. Erklæringen gjelder inneværende kalenderår. For vanedannende legemidler er det et krav at dosering er angitt. Det er ikke tilstrekkelig at legen angir “etter behov” eller lignende. Dersom legens angitte dosering er høyere enn anbefalt normaldosering i SPC eller Felleskatalogen, er trygdens godtgjørelse begrenset til normaldosering. For legemidler hvor det ikke er angitt normaldosering, begrenses bidraget til høyeste styrke markedsført i Norge multiplisert med anbefalt doseringsfrekvens i SPC eller Felleskatalogen. Det kan gis dekning til flere preparater med samme virkestoff. Dekningen er da begrenset til normaldoseringen av det ene preparatet. Det kan ytes bidrag til smertestillende preparater, som ikke er vanedannende og som ikke er markedsført i Norge, dersom det foreligger særlige grunner. Særlige grunner foreligger når markedsførte preparater har vært forsøkt med manglende effekt eller uakseptable bivirkninger. Det må foreligge søknad fra relevant spesialist / sykehusavdeling. ( http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r05/r05-p05-22?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0 ) Men jeg spiser Rivotril og det har ikke godkjent indikasjon på smerter og spasmer i felleskatalogen så jeg har fått avslag. Og så har jeg fått avslag på Somadril pga at det kun skal brukes ved akutte tilfelle og avslag på C-vit pga at forebygging ikke lenger skal dekkes. Og så må dette ankes og da må jeg ha time på sykehuset og det har jeg ikke fått enda. Jeg har søkt både fra sykehuset og smerteklinikken og fått avslag begge steder. Nå går det snart rundt i hue på meg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og synes ikke jeg får til noen ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg blir med deg for å spy... men det er muligens politikerne vi skal spy av. Jeg tror mange leger forstår at "andre smerter" kan være like ille som kreftsmerter... men helseministeren & co har definitivt ikke forstått det... Og så er jeg utrolig takknemlig for at jeg ikke selv har behovet for så mye smertestillende. Enhver som har vært i dette systemet litt, har evnen til å forstå hvorfor venninnen din sier som hun sier om dagens operasjon. Håper operasjonen var vellykket! Jeg har ikke hørt noe og regner med at mannen hennes hadde ringt hvis det har gått galt. For hennes skyld er det nesten så jeg håper det har gått galt. Høres fælt ut ikke sant, men jeg mener det. Hun har slitt så utrolig over så mange år pga feilbehandling at det er helt umenneskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Må du legge ut hele mediakmentutgiften selv om du får den på blårespet? :-O Snodig. Og at vi burde få slikt dekket når vi trenger det er jeg selvsagt enig i - vi leker da tross alt ikke pasienter. Jeg driver ikke og putter i meg diverse medikamenter fordi jeg synes det er gøy i alle fall... Men om jeg vil leve, så har jeg ikke så mye valg. Ja jeg må innrømme at jeg ble litt sjokket når jeg gikk på apoteket og måtte legge ut over 1000 kroner for medisinene jeg hadde på blå resept. Kjenner jeg trygdekontoret rett så skal de vel "krangle" på dette når jeg sender kvitteringen. Jeg har sagt det før, vi får stemme ut den regjeringen vi har nå, de gjør det bare vanskeligere og vanskeligere for folk å være syke. Tror de virkelig at de fleste velger å være syke og putte i seg piller i tide og utide. De pillene jeg fikk etterhvert var for å nøytralisere sterke andre medisiner for at jeg ikke skulle få magesår. Lot vær å ta dem en stund og etter en uke lå jeg og vrei meg med sterke magesmerter. Da fikk jeg dem på den § 2 greia. Men fastlegen min torde ikke så jeg fikk spesialistene på Rikshospitalet til å skrive den ut. Men du må virkelig vite hva du har krav på, sette deg inn i alle trygderegler osv. Det er ikke alltid alle er like friske til å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1045675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Men jeg spiser Rivotril og det har ikke godkjent indikasjon på smerter og spasmer i felleskatalogen så jeg har fått avslag. Og så har jeg fått avslag på Somadril pga at det kun skal brukes ved akutte tilfelle og avslag på C-vit pga at forebygging ikke lenger skal dekkes. Og så må dette ankes og da må jeg ha time på sykehuset og det har jeg ikke fått enda. Jeg har søkt både fra sykehuset og smerteklinikken og fått avslag begge steder. Nå går det snart rundt i hue på meg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og synes ikke jeg får til noen ting. Jeg tror at du kan anke uten time på sykehuset også. Jfr rundskrivet til forskriftens § 5-22: "Det kan ytes bidrag til dekning av utgifter ut over 1500 kroner. Det er ikke et vilkår at sykdommen er varig eller at medlemmets økonomi er dårlig. Utgifter til flere legemidler og bandasje- og forbruksmateriell som dekkes etter § 5-22 kan ses under ett. Det er ikke krav om at det foreligger søknad fra lege." mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1046026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Ja jeg må innrømme at jeg ble litt sjokket når jeg gikk på apoteket og måtte legge ut over 1000 kroner for medisinene jeg hadde på blå resept. Kjenner jeg trygdekontoret rett så skal de vel "krangle" på dette når jeg sender kvitteringen. Jeg har sagt det før, vi får stemme ut den regjeringen vi har nå, de gjør det bare vanskeligere og vanskeligere for folk å være syke. Tror de virkelig at de fleste velger å være syke og putte i seg piller i tide og utide. De pillene jeg fikk etterhvert var for å nøytralisere sterke andre medisiner for at jeg ikke skulle få magesår. Lot vær å ta dem en stund og etter en uke lå jeg og vrei meg med sterke magesmerter. Da fikk jeg dem på den § 2 greia. Men fastlegen min torde ikke så jeg fikk spesialistene på Rikshospitalet til å skrive den ut. Men du må virkelig vite hva du har krav på, sette deg inn i alle trygderegler osv. Det er ikke alltid alle er like friske til å gjøre det. Ja, å forebygge bivirkningene av medisinene (f.eks magesår), det dekker de ikke ... *bah* "Men du må virkelig vite hva du har krav på, sette deg inn i alle trygderegler osv. Det er ikke alltid alle er like friske til å gjøre det. " Jepp - sitter og leser gjennom alt jeg finner av rundskriv osv jeg nå... Men det hadde jeg ikke orket på mitt sykeste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1046027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har ikke hørt noe og regner med at mannen hennes hadde ringt hvis det har gått galt. For hennes skyld er det nesten så jeg håper det har gått galt. Høres fælt ut ikke sant, men jeg mener det. Hun har slitt så utrolig over så mange år pga feilbehandling at det er helt umenneskelig. "For hennes skyld er det nesten så jeg håper det har gått galt. Høres fælt ut ikke sant, men jeg mener det. Hun har slitt så utrolig over så mange år pga feilbehandling at det er helt umenneskelig. " Jo... det høres vel kanskje "fælt" ut å si det - men det er jo sannheten. Jeg har vært nok inne i dette systemet både på egne vegne og hva jeg har sett venner gå gjennom, at jeg forstår nøyaktig hva du mener... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1046028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Nei, jeg tror ikke legen min søkte om å få Zofran via blåreseptordningen (da burde jeg vel i såfall fått avslag, eller?) Det går kanskje an det også? Det må sjekkes ut! Hvordan gikk dere fram for å få til dette? Jeg tror egentlig også at "alle" hvite resepter (unntatt smertestillende osv) skal regnes inn i de 1500 kronene - jeg får ta en tur inn på trygdeetatens sider og finlese litt. Godt at du har "hørt" at man unntaksvis kan få til direkte oppgjør mellom apotek og TK - dette må jeg kjempe for. Jeg har overhodet ikke anledning til å legge ut firesifrede beløp hver uke.... Kanskje det er lettere å få til om jeg benytter sykehusapoteket også? Jeg må jammen prøve å få til dette. (Håper du kan gi meg tilbakemelding detrsom du finner ut noe mer konkret om dette. )Ellers kommer behandlingen til å stoppe seg selv en dag... Heldigvis bruker jeg ikke Zofran mer enn 3 dager i måneden, så jeg kan hente ut tipakninger, men det kommer snart andre -dyre- medikamenter inn i bildet også... Men det spørs da vet du.. jeg kan jo ikke slå i bordet med en kreftdiagnose, og da forvinner gjerne fleksibiliteten i trygdevesenet også... Takk for innspill! mvh Vi fikk beskjed på sykehuset om at Zofran var et av de medikamentene som det var vanskelig å få spesialvedtak om å få på blå resept. Mannen min fikk det allikevel; sannsynligvis fordi han trenger flere tabletter daglig for overhodet å få tatt til seg næring. Siden du skriver at du kun bruker zofran 3 dager i måneden, så tipper jeg at legen din har vurdert situasjonen slik at det er lite sannsynlig at dere vil få et positivt vedtak etter §2. Men du kan jo spørre ham neste gang:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1046124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg tror at du kan anke uten time på sykehuset også. Jfr rundskrivet til forskriftens § 5-22: "Det kan ytes bidrag til dekning av utgifter ut over 1500 kroner. Det er ikke et vilkår at sykdommen er varig eller at medlemmets økonomi er dårlig. Utgifter til flere legemidler og bandasje- og forbruksmateriell som dekkes etter § 5-22 kan ses under ett. Det er ikke krav om at det foreligger søknad fra lege." mvh Hun kan selvfølgelig anke, men kommer neppe noen vei uten nye og enda mer grundige spesialistuttalelser... Somadril er i ferd med å bli "fy-fy-medikament" nr 1, og anbefales ikke forskrevet for mer enn 7 dager... Rivotril burde være enklere siden det er så mye brukt i smertemedisin, og vit C mener de vel er "noe alle trenger" (så hvorfor skal de som virkelig har nytte av det være i en særstilling...) osv. osv. Det morsomste av alt er at det vel nå er foreslått begrensninger i retten til å trekke fra denne typer utgifter på selvangivelsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161373-bidrag-til-utgifter-til-legemidler/#findComment-1046127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.