emil1 Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Hei, Etter et innlegg i Aftenposten aften skriver en barnelege ved Ullevål sykehus at det nå finnes tilgjengelig en pneumokokkvaccine. Er denne for den farlige bakteriell hjernehinnebetennelsen? Jeg ønsker i tilfelle å vaccinere min 3 år gamle sønn og er villig å betale vaccinen selv. Er dette å anbefale? Vet du hva vaccinen kan koste og om det er tillatt da den ikke er i vaccinasjonsprogrammet? 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 13. oktober 2004 Skrevet 13. oktober 2004 Det er riktig at det finnes tilgjengelig en pneumokokkvaksine som er effektiv mot en stor andel av de vanligste pneumokokkvariantene. Den er mest brukt for å forebygge pneumokokkinfeksjner hos folk med svekket immunforsvar, ikke minst gamle mennesker. Jeg tror ikke at forøvrig friske barn er inkludert i den gruppen som det anbefales å vaksinere. Hjernehinne forårsaket av pneumokokker er relativt sjelden, sjansen for å få det for en frisk person er uhyre liten. Er du fortsatt instilt på det bør du snakke med en barnelege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.