Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!

Flott side her, har et spørsmål ang. mine plager med beina. Har i lengre hatt tid problemer med kalde bein og dessuten er beina veldig urolig. Lurer på om dette kan ha noe med blodsirkulasjonen, av og til føles beina veldig tunge ut og de verker, andre ganger kjennes det som om de er veldig varme og jeg kjenner prikkinger i de. Andre ganger kjennes de stive som stokker. Kan dette på noen måte måles eller sees på ultralyd, hvordan blodomløpet fungerer.Håper på svar!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16141-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Min far fikk for 2 år siden et lite hjerteinnfarkt etterfulgt av atrieflimmer. Noen dager etter utskrivelse fra sykehuset fikk han hjerneslag da han ikke fikk Marevan, men kun Albyl E. Han var da 59 år gammel.

Som følge av slaget har han fått store skader, han er lammet på høyreside og har afasi. Etter mye trening kan han nå gå med stokk, men har store problemer med språket. Formen virker som å variere veldig, han"hiver" etter pusten etter noen form for anstrengelser.

Hele familien ønsker å dra på en ferietur sammen, men vi er engstelige for flyturen og faren for blodpropp og eventuelt andre komplikasjoener.

Er det tilrådelig at han kan reise med fly ?.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16141-blodpropp/#findComment-75522
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei !

Min far fikk for 2 år siden et lite hjerteinnfarkt etterfulgt av atrieflimmer. Noen dager etter utskrivelse fra sykehuset fikk han hjerneslag da han ikke fikk Marevan, men kun Albyl E. Han var da 59 år gammel.

Som følge av slaget har han fått store skader, han er lammet på høyreside og har afasi. Etter mye trening kan han nå gå med stokk, men har store problemer med språket. Formen virker som å variere veldig, han"hiver" etter pusten etter noen form for anstrengelser.

Hele familien ønsker å dra på en ferietur sammen, men vi er engstelige for flyturen og faren for blodpropp og eventuelt andre komplikasjoener.

Er det tilrådelig at han kan reise med fly ?.

Svar til Franzy.

Jeg går ut fra at din far nå får Marevan og at hans INR er stabil. Det er således ikke så meget å frykte med henblikk på blodpropp i forbindelse med en flytur.

Mer betenkelig er imidlertid at hans kapasitet er så liten at han får pustevanskeligheter etter små anstrengelser. Ta problemet opp med hans lege, spør om han får optimal medikamentell behandling med henblikk på hjertets pumpefunksjon, samt om det er hjertesvikt som er årsaken til hans pustebesvær. Han er bare 61 år gammel, og det er ikke utelukket at hans koronarsykdom vil kunne korrigeres noe, hvis det er den som gir ham belastningssymptomene. Det er mulig at endel vil kunne gjøres i denne sammenheng, og dermed gjøre mulighetene for en ønsket ferietur bedre.

Jeg synes dere skal få hans lege til å vurdere hans funksjonelle tilstand, og på det grunnlaget ta stilling til ferieplanene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16141-blodpropp/#findComment-75887
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Fazer.

Jeg mangler endel informasjon for å kunne svare inngående, så her er noen generelle opplysninger :

Endel av de plagene du nevner vil utvilsomt kunne ha sin årsak i nedsatt sirkulasjon til bena. Slike forandringer kan man undersøke bl.a. med ultralydteknikk, dels ved å kartlegge trykkforholdene i de enkelte segmenter av pulsårene nedover i lår og legg, dels ved en ultralydvisualisering av de store blodårene i buken og bekkenet.

Endel av dine symptomer vil imidlertid også kunne ha sin årsak i neurologiske tilstander.

Du bør få disse plagene vurdert av din lege, evt. senere ved en hjerte-kar-klinikk, hvis det finnes holdepunkter for spesifikk årsak til symptomene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16141-blodpropp/#findComment-75888
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...