Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente paa 23 aar som har veldig mange foeflekker. Har vaert plaget med det lenge, men har selvsagt faatt enda flere de siste aarene. Jeg har fjernet flere, alle har vaert ok. Jeg bekymrer meg over flekkene hver dag. Jeg er hos lege aarlig og sjekker dem, er dette nok? Burde jeg gaa oftere? Jeg har en foeflekk ytterst paa storetaa og under foten, er dette steder som er farligere enn ellers paa kroppen? Er det farlig at det kommer nye foeflekker? Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161496-mange-foeflekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

nei, det er ikke farlig å få føflekker på tær eller under foten. Vi får mest føflekker i ung voksen alder. Senere blir det faktisk færre. Antall føflekker er bestemt av arv, og i noen grad om vi har vært utsatt for mye sol.

Jeg synes ikke det er grunn til å gå hyppigere en hvert år til legen.

Du burde kanskje heller be om en time hos hudlege for å lære litt om faresignaler ved føflekkreft, slik at du kan følge med bedre selv? Du er nok den beste til å overvåke endringer.

Det er riktig at mange føflekker øker risiko for føflekkreft, men det er likevel liten sjanse for at nettop du skal utvikle føflekkreft. Men du bør kanskje vite litt mer om disse faresignalene enn gjennomsnittsnordmannen. Hvis du lærer deg faresignalene og følger med selv, slipper du kanskje og engste deg daglig?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161496-mange-foeflekker/#findComment-1045884
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...