Telemarking1365380698 Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hei,jeg er en mann på 36 år,aktiv idr.utøver..som fikk påvist kyssesyke i slutten av april. Siden har jeg vært syk...trodde jeg var heldig og ble mildt rammet. Har aldri hatt feber. Men har hele tiden hatt forstørrede mandler og lymfekjertler..men kun på venstre side. Detter er også ganske ømt og vondt. Ble litt bedre på sensommeren,men er nå mye verre..og i det siste har jeg fått veldig vondt på venstre side,fra brystet og rund siden og til ryggen. Det er "pressende" smerter,som blir verre når jeg bøyer meg ol. Kan ikke ligge på den siden. Jeg har til nå ikke hatt forstørret milt,har iallefall ikke merket noe..men synes jo det er rart at jeg forstørret milt først nå,etter å ha hatt kyssesyke et halvt år? Sliter også med tretthet,matthet og vekselvis iskalde,lilla/blå føtter,og det motsatte glohete føtter..dårlig blodsirkulasjon,med andre ord. Dette er verre til verre jeg er i kyssesyken....kom samtidig.Tror du det har sammenheng? Fikk først krampetrekninger i lårene og ved tærne,så kom smertene..og iskulden...er vant til å jogge opp til 15 mil i uka og måtte slutte brått. Kan det også ha innvirkning på blodsirkulasjonen til føttene? Har tenkt å begynne med akkupunktur nå,er mektig lei av å gå å være konstant syk. Trodde egentlig ikke det gikk an å få Monoukleose i en alder av 36...Svært takknemlig for svar! Hilsen Knut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161612-ettervirkninger-av-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Det er kjent at ettervirkninger, tildels ganske langvarige og plagsomme, forekommer relativt ofte etter gjennomgått mononukleose (kyssesyke) ettervirkningenes grad har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor plagsomt den akutte utbryddet var. Et halvt år, slik du er nå, er ikke helt uvanlig (selv om de fleste er mer kortvarig). Hvordan slike ettervirkninger arter seg kan være ganske varierende. Noen av de symptomer du beskriver kan opplagt være kyssesyke ettervirkninger. Spørsmålet er om det kan forklare alle dine plager. Og der er jeg i tvil.Sterke smerter, krampetrekninger og dårlig blodsirkulasjon hører liksom ikke med til det man regner kan forekomme. Men som sagt det kan være veldig forskjellig og jeg kan selvfølgelig ikke utelukke. Jeg synes at hvis ikke plagene gir seg snart bør du oppsøke lege og gjennomgå en skikkelig undersøkelse. Jeg synes du bør få en skikkeligundersøkelse før du begir deg ut på alternativ medisin. Hvorvidt akupunktur kan være løsningen er jeg nokså usikker på, men man skal aldri si aldri i medisin. Det er riktig som du antyder at mononukleose forekommer fortrinnsvis i yngre alder. Men som en ganske generell regel kan man si at jo høyere alder man får det jo mer uttalt symptomene er (veldig generalisert). Flertallet av oss får tilført infeksjoner i meget ung alder og da får vi stort sett ingen symptomer. Klinisk mononukleose er typisk sykdom i puberteten og ung voksen alder, men noen av oss er så uheldig ikke å bli infisert før senere og da ken det gå værre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161612-ettervirkninger-av-kyssesyke/#findComment-1046015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøhesten Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det er kjent at ettervirkninger, tildels ganske langvarige og plagsomme, forekommer relativt ofte etter gjennomgått mononukleose (kyssesyke) ettervirkningenes grad har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor plagsomt den akutte utbryddet var. Et halvt år, slik du er nå, er ikke helt uvanlig (selv om de fleste er mer kortvarig). Hvordan slike ettervirkninger arter seg kan være ganske varierende. Noen av de symptomer du beskriver kan opplagt være kyssesyke ettervirkninger. Spørsmålet er om det kan forklare alle dine plager. Og der er jeg i tvil.Sterke smerter, krampetrekninger og dårlig blodsirkulasjon hører liksom ikke med til det man regner kan forekomme. Men som sagt det kan være veldig forskjellig og jeg kan selvfølgelig ikke utelukke. Jeg synes at hvis ikke plagene gir seg snart bør du oppsøke lege og gjennomgå en skikkelig undersøkelse. Jeg synes du bør få en skikkeligundersøkelse før du begir deg ut på alternativ medisin. Hvorvidt akupunktur kan være løsningen er jeg nokså usikker på, men man skal aldri si aldri i medisin. Det er riktig som du antyder at mononukleose forekommer fortrinnsvis i yngre alder. Men som en ganske generell regel kan man si at jo høyere alder man får det jo mer uttalt symptomene er (veldig generalisert). Flertallet av oss får tilført infeksjoner i meget ung alder og da får vi stort sett ingen symptomer. Klinisk mononukleose er typisk sykdom i puberteten og ung voksen alder, men noen av oss er så uheldig ikke å bli infisert før senere og da ken det gå værre. Hei! Jeg har omtrent samme erfaring etter en annen infeksjonssykdom (TWAR). Den virker omtrent som kyssesyke. Slle dine symptomer har jeg, så jeg tror alt kan skyldes kyssesyken. NB! Det som er viktigst for deg nÅ: Du må ikke trene eller gjøre noe som forverrer tilstanden! Legg deg foran TV,n o kos deg med en god video, eller les en morsom bok! Det går over, men det kan ta tid. Det går fortere over hvis du hviler deg i form! God bedring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161612-ettervirkninger-av-kyssesyke/#findComment-1048824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.