inkink Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Har tatt timer på psykosomatisk poliklinikk, og psykiatikeren foreslo å bytte ut vival med xanor. Fordi denne kunne virke bedre... men var av omtrent samme type. Jeg er skeptisk til dette som alt annet. Men ett spørsmål--- jeg vil jo helst bruke minst mulig diazepan?---(kanskje ikke riktig skrevet)... Vil 1,5 mg + 0,5 i reserve daglig med xanor (som vistnok var en vanlig dose) være mindre av dette avhengighetsdannende stoffet enn 7,5 til 12,5 mg vival daglig?????. Glemte å spørre ham. Hvorfor er det kun psykiatikere som gir ut dette??? --- føles som litt mer farlig på grunn av dette.?? -- i tillegg til at :når alt annet er prøvd....!!! Er det værre enn annet?? Kan xanor helbrede angst? Må legge til at ham ba meg instendig ikke ha dårlig samvittighet for at jeg brukte medisin som denne mot min angst. Angst er det ingen som velger seg, likson andre sykdommer sa han og mente det. Håper på svar!! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
johansen Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har ikke du stilt dette spørsmålet før??? Eller tar jeg feil?? jeg gjentar meg selv med å si: Xanor er ett guffent B-preparat. MEN hvis legen vet om farene er det bare du som kan velge. Helbrede angst? Nei, til det må det hardt arbeid til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har ikke du stilt dette spørsmålet før??? Eller tar jeg feil?? jeg gjentar meg selv med å si: Xanor er ett guffent B-preparat. MEN hvis legen vet om farene er det bare du som kan velge. Helbrede angst? Nei, til det må det hardt arbeid til. Hei! Hvordan går det med deg? Det var du som hadde gått på xanor i noen år,eller tar jeg feil? Har tenkt på deg. Lurer på om nedtrappingen går sin gang,og hvordan det kjennes ut. Selv trapper jeg ned med 0,5 mg i uka etter å ha gått på 5mg den siste tiden.(8 mnd tilsammen) Nedtrappingen går helt greit.Det gjorde den sist også.Har ingen abstinenser i det hele tatt.Så min erfaring med xanor har vært positiv.Om jeg blir "helbredet"for angsten min tviler jeg på,men noen mennesker får noen angstfrie år etter en til tre kurer i følge min psykiaters erfaring. Du trenger selvsagt ikke besvare spørsmålene mine hvis du ikke vil. Vennlig hilsen bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Har ikke du stilt dette spørsmålet før??? Eller tar jeg feil?? jeg gjentar meg selv med å si: Xanor er ett guffent B-preparat. MEN hvis legen vet om farene er det bare du som kan velge. Helbrede angst? Nei, til det må det hardt arbeid til. Jeg er veldig skepisk til xanor på grunn av det du skriver Johansen.... Har sett lignenede advarsler på Lommelegen--- er det ditt innlegg?? Har du prøvd vival, valium, sobril etc... hvordan gikk det eventuellt å seponere på det---??? Hadde håpet å høre fra NHD i denne saken, da det er så mange motsigende meninger om dette preparatet. Men han har hoppet elegant over spørsmålet... og det skuffer meg, fordi det er et reelt spørsmål om medisin...-- Skuffer meg også fordi jeg etter søk på benzo preparater har sett han har svart andre før. Men så kjenner han vel heller ikke meg.... og mitt "snill pike syndrom"!!! -- Føler meg urettferdig satt i en boks jeg absolutt ikke tilhører.... !! og det er ingen god følelse --Men men... Bugge har imidlertid bare positive opplevelser til tross for forholdsvis stor dose, psykiatikeren jeg hadde kontakt med; (var der kun tre timer for å kartlegge alle mine psykosomatiske symptomer)--men han anbefalte det jo, mens du advarer sterkt mot preparatet. Og som den skeptikeren jeg er, er det deg jeg hører på??? Typisk meg!! Snapper opp det negative.... Men jeg er livredd alt nytt.... kjenner virkningen av vival... og har ikke hatt noen negative opplevelser med den. Men så har jeg heller ikke prøvd å avslutte, til det har jeg alt for mye spenninger i kroppen, og AD virker veldig dårlig på meg. Skal nå prøve kognotiv terapi. Men når det er sagt så har jeg alltid vært hard meg meg selv, for å holde nivået på vival nede. Håper å høre fra deg !! og andre.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg ville ikke vært skeptisk til et slikt bytte når det ble foreslått av en psykiater på psykosomatisk poliklinikk. Nei, det helbreder ikke angst, men det får den til å forsvinne så lenge en tar medisinen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg ville ikke vært skeptisk til et slikt bytte når det ble foreslått av en psykiater på psykosomatisk poliklinikk. Nei, det helbreder ikke angst, men det får den til å forsvinne så lenge en tar medisinen. Takk for svar NHD!! Men er dette et preparat man kan bruker livet ut om nødvendig?? Vet som tidligere nevnt om oppegående folk som har brukt valium siden tidlig på 60 tallet....Så om ikke annet så er den vissheten , en mager!!! trøst for meg som ikke får tilstrekkelig hjelp av AD. Eller må man ha opphold etter 8 mnd slik Bugge gjør med xanor....for ikke å bli avhengig.... Da vil sikkert jeg få et problem, hvis ikke kognotiv terapi har hulpet meg betraktelig spenningsmessig da ?? Om ikke annet så er jeg helt sikker psykisk avhengig av beroligende.... Er redd jeg ville fått angstanfall ved å ikke ha dem tilgjengelig--- Angst har ringvirkninger, men blir livende redd angsten og-- Håper på svar!! Har ingen andre å spørre, da det er lang ventetid før jeg kommer til terepi... MVH fortvilet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Takk for svar NHD!! Men er dette et preparat man kan bruker livet ut om nødvendig?? Vet som tidligere nevnt om oppegående folk som har brukt valium siden tidlig på 60 tallet....Så om ikke annet så er den vissheten , en mager!!! trøst for meg som ikke får tilstrekkelig hjelp av AD. Eller må man ha opphold etter 8 mnd slik Bugge gjør med xanor....for ikke å bli avhengig.... Da vil sikkert jeg få et problem, hvis ikke kognotiv terapi har hulpet meg betraktelig spenningsmessig da ?? Om ikke annet så er jeg helt sikker psykisk avhengig av beroligende.... Er redd jeg ville fått angstanfall ved å ikke ha dem tilgjengelig--- Angst har ringvirkninger, men blir livende redd angsten og-- Håper på svar!! Har ingen andre å spørre, da det er lang ventetid før jeg kommer til terepi... MVH fortvilet Jeg tror verken det er verre eller bedre enn Vival i forhold til livslang behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
johansen Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Hvordan går det med deg? Det var du som hadde gått på xanor i noen år,eller tar jeg feil? Har tenkt på deg. Lurer på om nedtrappingen går sin gang,og hvordan det kjennes ut. Selv trapper jeg ned med 0,5 mg i uka etter å ha gått på 5mg den siste tiden.(8 mnd tilsammen) Nedtrappingen går helt greit.Det gjorde den sist også.Har ingen abstinenser i det hele tatt.Så min erfaring med xanor har vært positiv.Om jeg blir "helbredet"for angsten min tviler jeg på,men noen mennesker får noen angstfrie år etter en til tre kurer i følge min psykiaters erfaring. Du trenger selvsagt ikke besvare spørsmålene mine hvis du ikke vil. Vennlig hilsen bugge. HEi. Jeg hadde gått på det i ca8-9 år. For å få virkning måtte jeg øke i dose, etter legens anvisning. Jeg merker ett helvete bare for hver 1/4 jeg tar bort. Men vi er forskjellige, og tiden jeg har brukt er jo mye lenger enn deg, bugge-jenta. Men som nhd sier så "vet" forhåpentligvis legen om denne medisinen og hvor ekkel den kan være å bli kvitt. Jeg er helt av Xanor nå. ...vondt, ja! ! ! ! Masse angst, men heller det en dystoni-lignende plager.Masse psykosomatiske plager i tilegg. Men dette skal jeg klare! ! ! Angsten forsvinner ikke med benzo tabl. det gjør kunn beinhard jobbing. Ønsker alle lykke til, og husk. .. dette er MIN erfaring. mvh Johansen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1047717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 HEi. Jeg hadde gått på det i ca8-9 år. For å få virkning måtte jeg øke i dose, etter legens anvisning. Jeg merker ett helvete bare for hver 1/4 jeg tar bort. Men vi er forskjellige, og tiden jeg har brukt er jo mye lenger enn deg, bugge-jenta. Men som nhd sier så "vet" forhåpentligvis legen om denne medisinen og hvor ekkel den kan være å bli kvitt. Jeg er helt av Xanor nå. ...vondt, ja! ! ! ! Masse angst, men heller det en dystoni-lignende plager.Masse psykosomatiske plager i tilegg. Men dette skal jeg klare! ! ! Angsten forsvinner ikke med benzo tabl. det gjør kunn beinhard jobbing. Ønsker alle lykke til, og husk. .. dette er MIN erfaring. mvh Johansen Hei! Etter å ha gått på det i så mange år,forstår jeg det må være helt forferdelig med nedtrappingen. Men det jeg ikke helt forstår er hvorfor du har gått på den så lenge? At legen din ikke har ment at du skulle gått over til et annet alternativ? Uansett håper jeg du får det bedre,og at man eventuelt finner andre medisiner som fungerer hvis du skulle trenge det.Du har rett i at det er ordentlig hardt arbeid å bli kvitt angst.Man kan bli så sliten. Vennlig hilsen bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161623-nhd-xanor-vival/#findComment-1048148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.