Gå til innhold

I går natt hadde jeg

Anbefalte innlegg

Gjest annette

28,8 i blodsukker!Dette var klokken 1 på natten,og jeg våknet fordi jeg var så utrolig tørst.Hadde tatt min vanlige dose med Insulatard før jeg la meg.Fikk sjokk,da jeg ikke kan huske noensinne å hatt så høyt før,og tok 16 enheter med Humalog.Klokken 3 våknet jeg igjen av DEN følingen.Hadde selvsagt tenkt å ikke sovne etter første gangen,men gjorde dette.Da hadde jeg altså skikkelig falt i blodsukker etter 2 timer,og det lå da på 1,9.Hvordan kan det falle så dramatisk på 2 timer,selv om jeg tok en høyere dose med hurtigvirkende insulin?Helt utrolig...dagen etter var jeg frisk og rask igjen og hadde ikke "hang over" av nattens opplevelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16163-i-g%C3%A5r-natt-hadde-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Diabetes er noe forbasket herk til tider, ikke sant?

En grunn til høyt blodsukker etter hvert ut på natta kan skyldes at man har hatt en lett føling som man ikke har våknet av. Det som da skjer er at kroppen selv begynner å frigjøre glucose fra laeveren. Ofte blir det rett og slett for mye, og blodsukkeret blir dermed høyt.

For å finne ut om det er årsaken, kan det være en ide å måle blodsukker med jevne mellomrom i løpet av natta for å se om man kan finne et mønster.

Av erfaring vet jeg selv at det er bedre å ta Humalog i flere omganger om blodsukkeret er veldig høyt. Er jeg 20 tar jeg 6 IE og ser hvordan det går etter et par timer, før jeg eventuelt fyller på med mer insulin. Da er det lettere å ungå føling, fordi det ikke alltid er så lett å vite hvor mye blodsukkeret vil falle når man ikke vet hvorfor det er blitt høyt.

En måte å finne ut ca hvor mye man vil falle pr IE insulin er å ta tallet 100 delt på det daglige insulinbehovet. (80/daglig forbruk om man bruker insulintypr som Actrapid, Hoecst Rapid, Infusat, Velosulin).

Svaret på regnestykket blir hvor mye blodsukkeret vil falle pr. IE.

Eks. ved et daglig forbruk på 50IE: 100 : 50=2mmol/l.

Man må ta med i betrakningen om blodsukkeret er på en topp etter et måltid eller om det re andre årsaker til at det er høyt. Jeg trenger mindre for å få ned en "topp" enn et høyt morgensukker.

Ellers tror jeg det er lurt av deg om du tar opp problemet ditt med legen din jo før jo heller. Det kan løses.

Mvh

Gjest Stein Vaaler

Hei

Jeg tror det kan være en naturlig forklaring på dette.

Da du la deg og tok nattinsulin (middels langtidsvirkende insulin) var blodsukkeret på vei opp. Enkelte ganger suges dette insulinet svært langsomt opp slik at det tar timer før det virker. Blodsukkeret kan da bli så høyt som du opplevde. Når du så satt Humalog fikk du en kombinert effekt av Humalog + nattinsulinet som sannsynligvis nå begynte å virke skikkelig. Derved: føling.

Vennlig hilsen

Den største feilen var å ta så mye insulin. Det du skulle gjort var å ha tatt toppen 5 enheter og så målt igjen etter en times tid for å se virkningen. Hadde det ikke hjulpet ville jeg ha tatt litt mere insulin, f. eks. 3-4 enheter og så tatt meg en brødskive. Det du gjorde er ikke bra..

Med vennlig hilsen senior.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...