Gå til innhold

"Hoppende" hjerte og østrogen/betablokker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 55 år. HAr vært plaget av "Hoppende" hjerte i flere år. Brukte østrogenplaster (som gir regelmessig mens) i 5 - 6 år, deretter har jeg i to år brukt Estalis som er østrogenplaset som ikke gir mens. Har brukt 1/2 til 1 tablett Tenormin i lang tid, men dette hjelper ikke i det hele tatt mot ekstraslagene. Har nettopp sluttet med Estalis fordi jeg er usikker på om det er det som gir meg ekstraslag og om Tenormin sammen med østrogen er bra!

Er det noen sammenheng? Jeg er utredet med 24-timers EKG som viste 2660 ekstraslag pr. døgn, men har fått beskjed av lege at det ikke er noe feil med hjertet? Plagene hemmer meg en god del i mitt daglige liv.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Edith26

Ditt "hoppende hjerte", som så godt som alltid er det samme som ekstrasystoli (= ekstraslag), er vanligvis en helt godartet tilstand. Ekstraslag alene representerer ikke noen organisk hjertelidelse. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et døgn. Noen har flere tusen (som du), og merker ikke noe av det i det hele tatt, mens andre kan ha et par slike slag og merker hvert eneste ett. Indikasjon for å behandle slik rytmeforstyrrelse blir det bare hvis det er så mange ekstraslag at det går ut over hjertets pumpefunksjon, eller personen blir så plaget at livskvaliteten affiseres.

Hjerterytmen er i ganske stor grad påvirkelig av hormonelle faktorer, ikke så sjelden av kjønnshormoner. Det vil bli interessant å se om dine plager blir redusert etter at du har sluttet med Estalis.

Ellers er det ikke så meget du kan gjøre på egen hånd. Det er ønskelig at du reduserer/slutter med kaffe og evt. røyking, og at du sørger for at din fysiske form er god.

Hvis du skal bruke medikament for dette, vil du måtte ta betablokker (f.eks. Tenormin) i en rel. høy dose for å få ønsket effekt, ofte 100-200 mg. pr. døgn. Det er ikke noe som tyder på at det blir uønsket effekt ved samtidig bruk av østrogen.

Hvis disse plagene fortsetter eller blir verre, bør du få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), for å få et bilde av din funksjonelle tilstand, både hjertemessig og generelt.

Jeg går ut fra at ditt stoffskifte er undersøkt og funnet normalt. Det er også forutsatt at det ikke er noe annet galt ved vanlig undersøkelse, blodtrykk, andre blodprøver, etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...