Gå til innhold

Dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Gjest feilinnstilling

Jeg har ofte dårlig samvittighet for noe.

Det gnager inni meg.

Prøver å tilfredstille alle rundt meg, men det blir aldri bra nok.

Noen ganger unngår jeg å for eks. ta telefonen fordi den som ringer gir meg dårlig samvittighet.

Hvis jeg sier det jeg mener og noen reagerer på det, får jeg dårlig samvittighet fordi jeg sa det, og er redd de ikke liker meg eller føler seg dårlig behandlet.

Får dårlig samvittighet at jeg ikke lever opp til andres forventninger.

Den dårlige samvittigheten kommer når jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å gjøre noe som jeg "burde gjøre". Selv om jeg prøver å rettferdiggjøre for meg selv hvorfor jeg ikke gjør det, er klumpen i magen der likevel.

Hvis noen blir sint på meg blir jeg fortvilt.

Hvis jeg viser følelser for andre, som frustrasjon i en diskusjon føler jeg meg dårlig etter på, og tenker at jeg er hensynsløs mot andre.

Jeg har en sterk rettferdighetssans, men får dårlig samvittighet når jeg sier i fra om det jeg synes er urettferdig.

Hvis jeg prøver å hevde meg blant andre tenker jeg alltid på det jeg gjør feil og de som ikke blir tatt hensyn til.

Jeg er veldig var for andres reaksjoner og tolker kropsspråk. Prøver å ikke bry meg om det, men gjør det likevel.

Den dårlige samvittigheten utgjør et hinder i utviklingen til den personen jeg ønsker å være og det jeg står for av meninger.

Hvordan skal jeg stille inn samvittigheten min så den ikke spiser meg opp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161803-d%C3%A5rlig-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lett å følge at man er en spesielt nobel og moralsk bra person når man har samvittighetskvaler. Som om man liksom er spesielt snill og omtenksom ovenfor andre.

Det er helt feil. Du plager ikke bare deg selv, du plager andre med overdrevet samvittighetskvaler. Det er utrolig slitsom med folk som stadig har dårlig samvittighetfor noe. De er kjedelige og egentlig egoistiske. Hva med å prøve å SE andre i stedet for bare deg selv? Det ville nok være hyggeligere både for deg selv og andre.

Gjest feilinnstilling

Det er lett å følge at man er en spesielt nobel og moralsk bra person når man har samvittighetskvaler. Som om man liksom er spesielt snill og omtenksom ovenfor andre.

Det er helt feil. Du plager ikke bare deg selv, du plager andre med overdrevet samvittighetskvaler. Det er utrolig slitsom med folk som stadig har dårlig samvittighetfor noe. De er kjedelige og egentlig egoistiske. Hva med å prøve å SE andre i stedet for bare deg selv? Det ville nok være hyggeligere både for deg selv og andre.

Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

Jeg er klar over at å vise meg som en person med dårlig samvittighet virker belastende for andre, derfor unngår jeg det.

Jeg trenger ikke kjeft. Den biten tar jeg meg av selv.

Jeg har slitt med det samme selv, men ble overrasket over hvor fort det bedret seg etter jeg begynte å jobbe med det :))

I stedet for å unngå situasjonene som gir deg dårlig samvittighet, må du sakte men sikkert hoppe i dem.. Jeg vet det er vanskelig, men det hjelper! Når den dårlige samvittigheten sniker seg innpå deg, så si til deg selv at det er ingen grunn til å ha så dårlig samvittighet, tren på å hevde deg selv.. Skyv den bort så godt du kan, det vil bli lettere etter hvert :)

Annonse

Kjeftet hun?

Jeg tolket det innlegget også som en form for kjeft.

Jeg vet selv hva den type dårlige samvittighet er,og det er langt fra egoisme som gjør det slik.

Tvert imot faktisk.

Noen råd til deg,feilinnstilling,har jeg ikke.

Men det rådet du fikk om å jobbe med å skubbe det bort,må vel være et bra råd.

Det er vel egentlig det eneste du kan gjøre,å skubbe på det.

Jeg har hørt lignende før,og det har hjulpet dem å gjøre det slik.

Jeg håper du finner din måte å klare det på.

Lykke til

Det er oftest ikke mulig å tilfredstille alle på en gang, folk er forskjellige og har forskjellige meninger og måter å gjøre ting på. Det er vel slik verden er bare. Du har også rett til å si hva du mener eller gjøre det du mener er riktig like mye som du gir "de andre" rett til det.

Kjeftet hun?

Jo, jeg kjeftet, men ikke på PERSONEN. Nei, jeg kjeftet på den jævla overdrevne dårlige samvittigheta.

Man skal har respekt for personen, men den dårlige samvittigheta skal IKKE respekteres, den skal skjølles i dass!

He he... Men jeg mener det!

Gjest tjohooo

Jeg tolket det innlegget også som en form for kjeft.

Jeg vet selv hva den type dårlige samvittighet er,og det er langt fra egoisme som gjør det slik.

Tvert imot faktisk.

Noen råd til deg,feilinnstilling,har jeg ikke.

Men det rådet du fikk om å jobbe med å skubbe det bort,må vel være et bra råd.

Det er vel egentlig det eneste du kan gjøre,å skubbe på det.

Jeg har hørt lignende før,og det har hjulpet dem å gjøre det slik.

Jeg håper du finner din måte å klare det på.

Lykke til

Ok, jeg tolket det mest som en ny og interessant - kanskje sårt tiltrengt - vinkling :)

Er det mer altruisme, mener du?

Gjest tjohooo

Jo, jeg kjeftet, men ikke på PERSONEN. Nei, jeg kjeftet på den jævla overdrevne dårlige samvittigheta.

Man skal har respekt for personen, men den dårlige samvittigheta skal IKKE respekteres, den skal skjølles i dass!

He he... Men jeg mener det!

Men funket det? :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...