Gå til innhold

trøske/after/munnskåld

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg har det siste året hatt tre/fire ganger der jeg har fått et rundt sår i munnen som er hvitt og litt mer rødlig i midten. Disse sårene svir noe inni granskauen (!), særlig hvis jeg kommer borti med mat eller drikke.

Har lest litt rundt, og synes det høres ut som det andre beskriver som after eller munnskåld. Men er dette det samme som trøske? Leser at årsakene til after er litt usikre, men mest sannsynlig er ufarlig, mens at trøske skyldes soppinfeksjon og kan i verste fall skyldes hiv eller kreft. Blir litt forvirret da det virker som disse navnene blir brukt litt om hverandre (??). Kjempefint om noen har peiling på dette!

Klem fra

Fortsetter under...

Gjest klorhexa
Skrevet

Prøv å skylje munnen med Corsodyl (kan kjøpes reseptfritt)

Hvis du er engstelig for HIV kan du gå til legen din og få tatt en test. Men har du utsatt deg for situasjoner hvor det er mulighet for smitte? Har du andre plager?

Skrevet

Ser du blir anbefalt Corsodyl, men tannlegen min sier alltid at jeg heller skal bruke Hextril, fordi Corsodyl så ofte misfarger tennene på folk.

Hextril er omtrent samme, det er desinfiserende og brukes etter f.eks operasjoner og infeksjoner.

Skrevet

Hei.

Har hatt dette problemet i all min tid, og har fått vite at det kommer fra et virus.

Jeg har forsøkt all verdens saker, og det beste råd jeg har fått er å skylle munnen i Myrratinktur, dette fåes eller kan skaffes fra apotek.

Ellers tar det ca. 14 dager før du er bra igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...