Gå til innhold

Det er så mye jeg ikke vet!


snøstjerna

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er mulig du har fått mine spørsmål 1000 ganger før, men jeg håper du har tid til å svare meg.

Jeg har slitt med psykiske problemer i mange år, og særlig de siste fem år. Det siste halve året har vært så ille at jeg har vært hjemme, uten å klare å følge opp skolen. Jeg lever nå på min samboers inntekt. Han skylder en del penger og trekker nå 57% skatt, noe som gjør at vi ikke akurat har mye å leve for...

Jeg har studielån oppover ørene allerede, uten egentlig å ha gjennomført noe skole. Pengene har blitt borte til regninger, og en del pga. min sykdom.

En ting som gjør dette vanskelig er nok at jeg ikke har hatt noe sykemelding. Har hatt noen jobber, men ikke klart å følge opp. Så jeg har bare vært hjemme (siden september), og livet har stått stille. Nå skal jeg begynne ved en psykiatrisk klinikk, og jeg tror diagnosen er ganske klar. (Bipolar Afektiv Lidelse)

Aner ikke hvordan vi skal få penger til livets opphold. Jeg har ingen mulighet til å bidra. Sannsynligvis får jeg også smell fra Lånekassen for å ha "brukt penger på ingenting". Jeg har jo ingen papirer på at jeg har vært syk.

Har du noen råd til hvordan jeg/vi bør gå fram??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå vet ikke jeg om det i det hele tatt er snakk om ufør, men hvis det er det så vil deler eller hele studielånet bli sletta. Jeg vil råde deg til å snakke med noen på Statenslånekasse. Du vil i hvertfall få utsettelse på nedbetalingen din pga. sykdom og lav inntekt. Legen din har vel kanskje muligheten til å dokumentere for statenslånekasse at du har vært syk og derfor ikke gjennomført studiene. (er ikke helt sikker her, men hør med legen din)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei!

Nå vet ikke jeg om det i det hele tatt er snakk om ufør, men hvis det er det så vil deler eller hele studielånet bli sletta. Jeg vil råde deg til å snakke med noen på Statenslånekasse. Du vil i hvertfall få utsettelse på nedbetalingen din pga. sykdom og lav inntekt. Legen din har vel kanskje muligheten til å dokumentere for statenslånekasse at du har vært syk og derfor ikke gjennomført studiene. (er ikke helt sikker her, men hør med legen din)

Lykke til videre!

Når du har vert sammenhengende syk (minst 50% arbeidsufør) i ett år, kan du ha rett på rehabiliteringspenger fra trygdekontoret.

Hvor mye du får kommer an på hvor gammel du er, hvor gammel du var da du ble syk, og om du har hatt inntekt. Var du under 26 år da du ble syk vil jeg med den diagnosen anbefale at du krever at rehab.pengene utregnes etter reglene for unge uføre, da skal du ha brutto rundt en 9000 pr mnd (100%).

Dersom du ikke får innvilget rehab.penger som ung ufør, kan det hende at rehab.pengene blir så lave som 4000 pr mnd (100%) hvis du ikke har hatt inntekt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...