Gå til innhold

Beregning av fødselspenger, 50% stilling


tiane

Anbefalte innlegg

Hei !

Er usikker på korleis fødselsp.grunnlaget vert rekna ut, då eg t.o.m 31.12.2000 var i 100% stilling - men frå 01.01.01 arbeider 50% stilling (grunna funksj.h barn i heimen valgte eg og sei opp den andre 50% då det vart for tungt og arbeide full tid).

Rekner med og få tildeling - adopsjon i mai/juni, dvs reise og start på permisjon ca. midten juli, beg.august.

Eg arbeider no nærmare full stilling då det er stort sjukefråvær på kontoret.

Kan eg søke om å få bruke 3-års regelen ved utrekning, eller bør eg prøve og arbeide fullt så lenge som mulig ?

Er veldig usikker, og håper på svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

du kan kreve at man bruker tre års regelen dersom det er mer enn 25% diff. mellom inntekt før permisjonen og inntekt siste 3 år. Da må du overbevise trygdekontoret om at siste 3 år gjenspeiler din normale inntekt, og at inntektsforholdene ikke er varig endret etter den tid.

I ditt tilfelle tror jeg det er lurest å jobbe mye dersom du har anledning, siden du har sagt opp 50% av stillingen (og dermed risikerer at TK mener dette innebærer en varig endring av inntektsforholdene dine).

Dersom du f.eks pga sykdom _ikke_ får anledning til å jobbe mye, kan det være et moment som taler til din fordel ved en skjønnsvurdering, men jeg vil råde deg til ikke å gamble på dette hvis du har anledning til å unngå hele problemstillingen (jobbe så mye at det blir _mindre_ enn 25% differanse mellom inntekt før permisjon og inntekt siste 3 år. Det beste er jo om du klarer å jobbe så mye at du kommer akkurat 24% over gjennomsniottet av siste 3 år - men da må du være nøyaktig så du ikke bommer på ei krone! :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...