Gå til innhold

Påvisning av matallergi/intoleranse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er usikker på min datters diagnose. Allergi og intoleranse opplever jeg blir brukt om en annen, og på barnepol. kl. har jeg ikke fått et entydig svar på om datteren min har melke allergi eller lactose intoleranse. Får bare svar på hva som er forskjellen ifht. immunforsvarets reaksjon. Historien hennes er at hun som baby, 5 uker gml., fekk diare og blødninger fra tarmen. Det er blitt tatt blodprøve 3 ganger av henne, hun er nå 3 1/2 år, uten at det er påvist melke allergi. Ved prikktest som hun tok som baby slo det ut på hv.mel, egg og fisk. Hun har stått på melkefri diett ++ siden hun var 5 uker gml. og gjør det enda da hun fremdeles reagerer på melkeprod. Jeg vil også nevne at hun reagerte på Profylac som hun fekk frem til hun var 6mnd. etter dette fekk hun Nutramigen som hun tålte bedre. Det jeg lurer på er hvordan man påviser allergi uten blodprøve, og er allergi noe man også vokser av seg. Hun har idag en liten toleranse for hv.mel, egg og fisk, men i veldig små mengder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16219-p%C3%A5visning-av-matallergiintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mone

Sykehistorien til datteren din høres mer ut som en melkeallergi, eller en melkeproteinintoleranse - i alle fall ikke laktoseintoleranse. Blødning fra tarmen og diare hos et spedbarn tyder på en form for allergi, men ikke den som gir positiv prikktest og positive blodprøver. Både Profylac og Nutramigen inneholder kumelkproteiner som er brutt ned til så små biter at allergikeren ikke reagerer på dem. Men Nutramigen er brutt noe mer ned enn Profylac og kan i noen tilfeller tåles bedre. Hverken Profylac eller Nutramigen inneholder Laktose så ved Laktoseintoleranse tåles begge produktene like godt.

Det er store muligheter for at datteren din etterhvert kan tåle litt melkeprodukter så her må du prøve deg frem med veldig små mengder i begynnelsen for så å øke etterhvert til du ser hva hun kan tåle uten å få mageproblemer.

Ettersom hun har begynt å tåle egg, fisk og hvetemel vil nok toleransen bare øke etterhvert slik at hun kan tåle større mengder. Allergi for matvarer er noe som i de aller fleste tilfeller går over, vanligvis går kumelkallergien over først, så hveteallergien, eggallergien og til slutt fiskeallergien. Fisk er nok den matvaren som oftest gir allergi også i voksen alder.

Det er bare en bestemt type allergi som kan påvises ved prikktester i huden og blodprøver; i andre tilfeller er det bare grundige kostforsøk som gir en diagnose. Da må de mistenkte matvarene fjernes helt fra kosten for å se om plagene forsvinner. Gjør de det kan en og en matvare forsiktig settes til i kosten igjen under nøye observasjon for å se om symptomene/plagene kommer tilbake. Slike kostforsøk gjøres best i samarbeid med en ernæringsfysiolog eller annen ernæringskyndig person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...