Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne midt i 40-årene som de siste 4 månedene har vært plaget av stadige smerter i hoftene, spesielt i den ene. Smertene varierer i styrke og kommer på forskjellige steder - i lyske, foran på låret, "inne i hoften", på yttersiden av hoften opp mot hoftebenet, på baksiden fra baken ned mot kneet og iblant nedover på yttersiden av leggen. Smertene er vanligvis av en verkende art og jeg kan kjenne dem både ved bevegelse og hvile. Det er plagsomt å bli sittende i en stilling hvor jeg ikke fritt kan bevege benet, f.eks. på offentlige kommunikasjonsmidler, og jeg stivner etter å ha sittet stille en stund. Som regel er det bedre når jeg beveger meg litt, men jeg kan ikke gå lange turer uten å ha relativt mye vondt. Ved lange turer kan jeg få ganske akutte smerter i knehasen. Det knepper stadig i den vondeste hoften. Det er en opphopning av hoftedysplasi i famlien.

Jeg har vært hos min fastlege to ganger for dette. Første gang ble jeg henvist til røntgen og andre gang til MR. Resultatet av begge undersøkelser viser at jeg har et helt normalt hofteledd. Fastlegen har ikke utført noen klinisk undersøkelse - heller ikke på min oppfordring. Midt spørsmål er derfor om de undersøkelsene jeg har fått utført vil avdekke alle typer sykdommer eller kan det være noe galt selv om det ikke fremkommer på bildene? Jeg forventer/ønsker ingen pille eller sykmelding - som forøvrig er det eneste min fastlege har kunnet tilby meg. Det jeg vil vite er hva jeg skal gjøre for å bli kvitt/minske smertene gjennom egeninnsats, trening og evt. fysioterapi. Hva er det lurt og hva er det ikke lurt å gjøre. Jeg både trener og svømmer, men er forsiktig med å løpe og sette meg på huk fordi dette er smertefullt. Bør jeg trosse smertene ettersom det tross alt ikke er påvist noe galt med meg, eller skal jeg ta hensyn til dem, og er det virkelig ikke noe mer som kan gjøres for å få et svar på hvorfor jeg har så vondt? Jeg blir svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162306-smerter-i-hoftekne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det hører med en rygg-undersøkelse også. Plagene dine kan godt være forenlig med en bukene mellomvirvelskive som innimellom gir isjas-smerter. Typisk er at bevegelse lindrer. Vil foreslå at det taes et CT-bilde av korsryggen, så kan du be om å bli henvist til en manuellterapeut; en fysioterapeut med etterutdanning på rygg etc.Denne

vil kunne gjøre en grundig undersøkelse. kanskje sitter ikke plagene i selve skjelettet, men i sener eller slimposer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162306-smerter-i-hoftekne/#findComment-1050337
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...