Gå til innhold

NHD:Tvangstanker/psykose


notthathappy

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosen ekstrem tvangslidelse. Som dere skjønner så er det mye rart som foregår oppi det forvrengte lille hodet mitt.

MEN, det er jo greit nok. Problemet mitt er at jeg er litt i tvil om det kan være noe mer "alvorlig" enn OCD, som det heter.

Jeg får nemlig masse skrekkbilder i hodet mitt, f.eks. at jeg ser detaljert for meg en ulykke med noen jeg er glad i. Dette er typisk tvangstanker, det vet jeg. Men jeg er overbevist om at det jeg tenker VIL skje i virkeligheten bare fordi jeg forestiller meg det. Og derfor må jeg gjøre diverse ting eller telle for å forhindre at det skjer noe.

Er det ikke sånn at hvis det kun er en tvangstanke, så vet man EGENTLIG, innerst inne, selv at man ikke har noen innvirkning på ting som skjer rundt en? At man får en ubehagelig tanke i hodet, som man så på forskjellige måter prøver å nøytralisere?Jeg klarer ikke lenger å forsone meg med at jeg ikke har visse evner som kan påvirke mine omgivelser. Jeg er totalt overbevist om at det jeg tenker vil skje. At jeg på en eller annen måte kan påvirke ting som er langt unna.

Kan en tvangslidelse gå over til psykose?

Har også synsforstyrrelser/hallusinasjoner. Men ikke så mye.

Jeg er for tiden innlagt, og psykologen vet alt dette. Men jeg tør ikke å snakke noe særlig... Ingenting tør jeg...

Har også en voldsom trang/lyst til å skade meg. Før rispet jeg meg til jeg så blodet piple bittelitt, mens nå gir jeg meg ikke før blodet renner skikkelig... Æsj, det er så ekkelt å være meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som at i hvert fall EN DEL av deg vet at du ikke kan forårsake at andre skader seg. Du FØLER veldig sterkt at du kan forårsake skade, men når jeg leser det du skriver virker det som at du på ett vis skjønner at det ikke kan være slik.

Det høres ut som at du er mer REDD for å bli psykotisk enn at du faktisk er det. Men siden du er hallusinert kan det jo være at du er litt på grensen til psykose. Det virker uansett som at du er en oppegående person som evner å si i fra om hvordan du har det. Det er en verdifull ressurs!

Det er ingen regel som sier at hvis man har tvanstanker så kan man ikke ha psykose. Heldigvis er du innlagt, så du er i trygge omgivelser dersom du skulle "tippe".

Det er ikke noe særlig å skade seg selv... jeg håper du klarer å holde deg unna det. Lykke til, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at i hvert fall EN DEL av deg vet at du ikke kan forårsake at andre skader seg. Du FØLER veldig sterkt at du kan forårsake skade, men når jeg leser det du skriver virker det som at du på ett vis skjønner at det ikke kan være slik.

Det høres ut som at du er mer REDD for å bli psykotisk enn at du faktisk er det. Men siden du er hallusinert kan det jo være at du er litt på grensen til psykose. Det virker uansett som at du er en oppegående person som evner å si i fra om hvordan du har det. Det er en verdifull ressurs!

Det er ingen regel som sier at hvis man har tvanstanker så kan man ikke ha psykose. Heldigvis er du innlagt, så du er i trygge omgivelser dersom du skulle "tippe".

Det er ikke noe særlig å skade seg selv... jeg håper du klarer å holde deg unna det. Lykke til, i hvert fall.

Hei! Tusen takk for hyggelig svar, Marlene. Det setter jeg veldig stor pris på. :)

Er vel kanskje sånn at jeg er mest REDD for å bli psykotisk ja. Har liksom hørt så mye skummelt om det. Men jeg begynner liksom å lure litt på meg selv, fordi jeg føler at jeg mister mer og mer kontakt med det folk flest kaller virkeligheten. At alt jeg tenker er sant. At ting jeg tenker her og nå skjer fordi jeg har en mystisk evne. Sånn har jeg følt det helt siden jeg var liten. Men... kanskje jeg ikke er som alle andre. Kanskje jeg HAR en evne. Og at alle som vet at jeg tenker sånn mener at jeg er "gal" av den grunn. Mens jeg egentlig bare bruker en del av hjernen som er "stengt av" for folk flest.....

Men men... Framtiden får vise hva som skjer videre... Er som sagt innlagt,og har mange flinke folk rundt meg som jeg kanskje bør åpne meg litt for... Er bare ikke så flink til sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for hyggelig svar, Marlene. Det setter jeg veldig stor pris på. :)

Er vel kanskje sånn at jeg er mest REDD for å bli psykotisk ja. Har liksom hørt så mye skummelt om det. Men jeg begynner liksom å lure litt på meg selv, fordi jeg føler at jeg mister mer og mer kontakt med det folk flest kaller virkeligheten. At alt jeg tenker er sant. At ting jeg tenker her og nå skjer fordi jeg har en mystisk evne. Sånn har jeg følt det helt siden jeg var liten. Men... kanskje jeg ikke er som alle andre. Kanskje jeg HAR en evne. Og at alle som vet at jeg tenker sånn mener at jeg er "gal" av den grunn. Mens jeg egentlig bare bruker en del av hjernen som er "stengt av" for folk flest.....

Men men... Framtiden får vise hva som skjer videre... Er som sagt innlagt,og har mange flinke folk rundt meg som jeg kanskje bør åpne meg litt for... Er bare ikke så flink til sånt...

Ja, det kan hende at du faktisk har en spesiell evne. Og at alle vi andre tror at du er "gal" mens det som egentlig er sant er at du er unik og spesiell og bruker hjernen din på en spesiell måte som vi andre ikke kan forstå.

Det kan jo være en hypotese. Men når man har en hypotese kan det jo være lurt å sjekke den, spørre seg om hvor rimelig det er at den stemmer. Har det for eksempel ofte skjedd at folk du er glad i har blitt skadet fordi du har tenkt det? Har det ofte skjedd at du har tenkt at folk kommer til å bli skadet UTEN at det har skjedd?

Tenk om du bare er en helt vanlig person som oss alle andre? At du ikke hadde makt til å påvirke all slagst ting... Hvordan ville det være? Hadde det vært en lettelse eller ville det skapt angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...