Gå til innhold

NHD: Bipolar I eller bipolar II?


Gjest Hva tror du?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva tror du?

Hadde fra jeg var 16-20 perioder da hele verden var rosa. Det føltes som om jeg fløy bortover, noen centimeter over bakken.

Jeg trodde også at jeg kunne alt. Og møtte ikke opp til undervisning på skolen, følte rett og slett at jeg var alt for intelligent til det.

Men jeg hadde samtidig en stor faglig aktivitet. Jobbet som bare det, og møtte opp på prøver og skrev innleveringer. Fikk bare 6 ere.

Trente intensivt 2-3 timer hver dag.

Hadde et enormt alkoholkonsum i helgene. Kunne drikke til jeg omentrent krøp rundt på gulvet. Syntes hele tiden at jeg hadde det rasende morsomt.

Alle pengene mine brukte jeg på klær som jeg måtte gi bort senere fordi de var alt for fjortis til at jeg kunne bruke dem.

Jeg var konstant ute på "guttejakt". Hadde ikke noe seksuelt forhold til dem, men flørtet vilt med alle.

Dagene mine strakk til fordi jeg bare sov 3-4 timer hver natt. Noe som var lite til å være meg.

Jeg var også utrolig sosial i disse periodene, og kunne snakke hull i hodet på en stein.

Bestevenninnen min brukte bare si til meg i disse periodene: "ja, ja. Nå er du helt ekstrem igjen. Jeg synes ikke det er noe bra".

Da jeg var 18 ramlet jeg ned i en veldig dyp depresjon. Jeg ble suicidal, men nektet innleggelse. Og ble møtt på det.

Denne episoden ble utløst av en ny, voldsom opptur (som aldri ble registrert fordi jeg ikke kom til behandling fordi jeg følte meg helt frisk).

Så datt jeg på nytt ned i en dyp depresjon. Ble suicidal igjen. Og innlagt. Var lenge inne. Begynte på Lamictal. Etter dette har jeg ikke hatt flere voldsomme oppturer. Men mange alvorlige depressive perioder.

Har økt kraftig på Lamictalen. Og sammen med andre positive faktorer i mitt liv så ser det ut til at den har tatt knekken på depresjonene også. Heldigvis! Etter 4 år med periodevise depresjoner så føler jeg at noe er forandret. Jeg er stabil.

Ja ja. En lang historie som sikkert kunne hvert kortere.

Men tilbake til spørsmålet: Er jeg bipolar I eller II? Eller kanskje noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vanskelig.

Helt snevert sett kun ut fra symptomer, kan en kanskje si at du er bipolar I.

Jeg er mer tilbøyelig til å kalle det bipolar II. Dette pga konsekvensene av oppstemtheten: Du flørtet med mange gutter, men du lå ikke med dem. Du leverte varene på skolen, og du fikk toppkarakterer. Det var heller ingen som tenkte på å legge deg inn i disse periodene.

Min konklusjon: Bipolar II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så bra at det går fint for deg!

Kan du opplyse meg om noe jeg lurer fælt på? Hva ligger i betegnelsen bipolar?

Bi betyr 2 - to. Bipolar betyr at sykdommen har to ytterpunkter (nordpolen og sørpolen er "ytterpunktene" på jorden): Manien/hypomanien er det ene ytterpunktet. Depresjonen det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har lurt lenge...

Bi betyr 2 - to. Bipolar betyr at sykdommen har to ytterpunkter (nordpolen og sørpolen er "ytterpunktene" på jorden): Manien/hypomanien er det ene ytterpunktet. Depresjonen det andre.

Som manisk-depressiv altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Som manisk-depressiv altså?

Bipolar lidelse het tidliger manisk depressiv lidelse.

Det er kun et navneskifte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest twisted1983

Vanskelig.

Helt snevert sett kun ut fra symptomer, kan en kanskje si at du er bipolar I.

Jeg er mer tilbøyelig til å kalle det bipolar II. Dette pga konsekvensene av oppstemtheten: Du flørtet med mange gutter, men du lå ikke med dem. Du leverte varene på skolen, og du fikk toppkarakterer. Det var heller ingen som tenkte på å legge deg inn i disse periodene.

Min konklusjon: Bipolar II.

Hvor kan jeg finne mer informasjon om forskjellene på bipolar I og bipolar II? Eller kanskje du kort kan nevne hvasom skiller disse to lidelsene? Hvilken av dem regnes for å være mest alvorlig?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor kan jeg finne mer informasjon om forskjellene på bipolar I og bipolar II? Eller kanskje du kort kan nevne hvasom skiller disse to lidelsene? Hvilken av dem regnes for å være mest alvorlig?

Mvh

Om en minst en gang i livet har vært manisk, har en bipolar I.

Om en aldri har hatt manier, men kun hypomanier i tillegg til depresjoner, har en bipolar II.

Bipolar I er en alvorligere lidelse enn bipolar II.

http://www.bipolardisorder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...