Gå til innhold

Kan katt og hund gå godt sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gammel hun og har nå fryktelig lyst til å skaffe meg katt. Men lurer litt på hvordan disse dyrene fungerer sammen.

vil hunden min kunne bli sjalu om jeg gir et annet dyr oppmerksomhet? og kan katten gå løs på hunden? Har en passiv hund som finner seg i alt.

noen med erfaringer på området?

Skrevet

Jepp!

Da jeg kom drassende på katta mi i 98 var bikkja til mamma ca 9 år gammel! Hun var meget gla i alle og alt... det tok vel kansje halve kvelden før desse to var bestiser... men du burde ha en katt på tilvenning fordi selv om en hund er rolig og avbalansert så kan de være instinktive lyst mordere, slik som bikkja til svogeren min var... verden mest kosete og godlynte hund, men så den en katt så....*knekk* brukte det å si!!!

Den svogeren min har måtte unnskylde seg et par ganger for å si det sånn

Skrevet

Jeg tror det har lettest for å fungere hvis de vokser opp sammen. Gamle hunder har lett for å bli sjalu.

Hadde selv en skrekkopplevelse på dette når jeg var liten.

Vi hadde en litt aldrende golden retriever som ble behandlet som hvilket som helst annet familiemedlem. Sov stort sett i sofaen eller i en av sengene, åt på kjøkkenet sammen med oss og slikt.

En dag endte vi av ulike grunner plutselig opp med en kattunge. Den var lodden og nusselig og fikk naturlig nok ganske mye oppmerksomhet. Hunden stakkar følte seg helt tilsidesatt, og gikk ned i kjelleren for å furte hvis katten kom inn i stua. Vi la ikke spesielt merke til dette, for vi var jo så opptatt av katten.

Etter noen få dager benyttet hunden (som alltid ellers var verdens snilleste og lateste hund) seg av et uoppmerksomt øyeblikk og bet kattungen midt over ryggen.

Har ikke vært noen katter i huset til foreldrene mine siden den gang.

Det *kan* kanskje fungere hvis en er litt mer oppmerksomme en oss, og passer på at hunden ikke føler seg truet av katten (og ikke lar dem få et øyeblikk alene sammen).

Gjest milla_26
Skrevet

Ja, hund og katt kan utmerket gå sammen! De skal ha respekt for hverandre, men det kan kanskje ta litt tid før de forstår hverandres kropps språk, de "snakker" jo så forskjellig!

Det viktigste du kan gjøre, er å lære hunden at katten, DEN er DIN, og DEN er FREDET!! ( Dette gjelder også kattens mat! ) Dette SKAL teoretisk sett hunden ta som en selvfølge hvis du har noenlunde kustus på dyret!

Mvh

Gjest tante_r
Skrevet

Det kommer mest sannsynlig til å gå veldig bra, jeg har selv to katter og to hunder. La dem bli vant til hverandre i sitt eget tempo.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...