Gå til innhold

Depresjon etter røykeslutt NHD


msna

Anbefalte innlegg

Er det noen ganger gjort undersøkelser om depresjon etter at man slutter å røyke?

Jeg sluttet en gang for minst 20 år siden, og etter ca. 2 måneder utviklet jeg en skremmende depresjon med selvmordstanker og dødsønske. Dette til tross for at mitt livssituasjon var god, jeg var nyforelsket og livet smilte til meg. Depresjonen forsvant da jeg begynte å røyke igjen.

Legene jeg tok det opp med forklarte det med sorg over å ha kuttet røyken som jeg hadde betraktet som en god venn gjennom mange år.

I sommer sluttet jeg igjen, med hjelp av Zyban samt at jeg leste Allen Carrs bok. Boka gjorde at tankene mine er endret, jeg er oppriktig glad for at jeg har sluttet å røyke, jeg savner ikke røyken og har aldri lyst på røyk mere. Forklaringen om *tap av en god venn* kjøper jeg ikke nå, men jeg merker at jeg har utviklet depresjon igjen. Jeg har avtalt med legen min at jeg skal begynne med Seroxat samt at jeg er delvis sykmeldt for å få tatt meg lange trimturer på dagtid i dagslys.

Kanskje Zyban kunne hatt enda bedre virkning på denne formen for depresjon, men det blir jo dyrt i lengden?

Allmennleger synes jeg ikke vet så mye om depresjoner etter røykekutt, de fleste forklarer det bort med dette tapet av en venn osv, men jeg tror nå heller det er stoffer i nikotin som hjelper på depresjoner. Vet du NHD noe om dette?

Jeg synes også det er skremmende å bruke antidepressiva, det har jo sine bivirkninger det også. Jeg har faktisk lurt på om det er mindre skadelig å bruke f.eks. nikotintyggegummi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nikotin øker endorfinproduksjonen i kroppen. Men det gjør også mosjon, så løp i vei. Nikotin påvirker også andre ting i hjernen som kan virke stimulerende sies det, men det vet jeg ikke hva er. Men man får jo psykiatrisk medisin som har den samme effekt uten at man skader lunger og slikt. Sikkert ikke større bivirkninger enn nikotin ihvertfall. Så hvis ikke depresjonen går over kan du vel prøve og se om det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg om det

Jeg sluttet å røyke ved hjelp av Zyban. Nå var jeg ganske psykisk sliten før jeg sluttet, men medisinen løftet meg opp.Det var ikke problem å slutte i det hele tatt med røykingen og humøret var på topp og det var stabilt.

Sluttet brått på Zyban (tror ikke det var så lurt) og datt rett i kjelleren.

Begynte å røyke igjen, kom meg faktisk litt oppå.

Forsøkte Seroxat senere,men uten virkning annet enn ubehagelige bivirkninger.

Zyban er jo dyrt, men tror det hadde vært et glimrende AD, noe som det jo opprinnelig er også.

Selv holder jeg meg sånn noenlunde i sjakk, ved å sørge for positive opplevelser for meg selv, et fast arbeide jeg trives med, samt daglig mosjon og godt kosthold.

Jeg har akseptert at jeg kanskje har en noe melankolsk personlighet, og at jeg aldri vil være "helt på topp", men jeg trives rimelig bra med livet, og sørger for ikke å bli sittende for mye alene å sture med tankene mine.

Jeg har jo også barn som krever at jeg er mentalt tilstede og det gjør at jeg tvinger meg til å ta meg sammen.

Ellers vet jeg at jeg er godt likt blant venner og kollegaer og finner positiv inspirasjon i det.

Jeg smiler og er hyggelig mot andre, selv om jeg ikke har det helt toppers. Det gjør at andre møter meg på en positiv måte, som igjen smitter over på meg.

Men, røyker, det gjør jeg desverref fortsatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...