Gå til innhold

Hvilke bøker kan du anbefale/skjønnlitterære bøker?

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken bokorm
Skrevet

Jeg ønsker rett og slett å bli mer belest, men vet ærlig talt ikke hva som generelt sett regnes som 'gode' klassiske bøker. Kan noen anbefale noen, og kanskje si et par ord om handlingen? Jeg ønsker noe mer utfordrende enn 'sagaen om isfolket' og 'bridget jones dagbok' el. Noe engasjerende, utfordrende og spennende...

Hilsen ei jente som håper på å snart kunne kalle seg

Videoannonse
Annonse
Jeg er en annen
Skrevet

Det er skrevet en bok som tar for seg klassikerne og anbefaler et utvalg, en slags selvhjelpsbok i lesning:

Harold Bloom: How to Read and Why

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

"Markens Grøde" eller "Landstrykere" av Hamsun.

"Gymnadenia", "Ida Elisabeth" eller "Kristin Lavransdatter" av Sigrid Undset.

"En dag i oktober" eller "Møte ved milepælen" av Sigurd Hoel.

Dette er virkelig gode klassikere innen norsk litteratur etter min mening.

Skrevet

"Halvbroren" av Lars Saabye Christensen.

"Beatles" av samme forfatter.

"Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle.

f eks

fei1365380229
Skrevet

Gunnar Staalesen: "1900" "1950" og "1999".

Erik Fosnes Hansen: "Salme ved reisens slutt"

Amalie Skram: "Constance Ring" Fru Inés" Forrådt"

Liv Køltzow: "Den unge Amalie Skram"

Skrevet

Gunnar Staalesen: "1900" "1950" og "1999".

Erik Fosnes Hansen: "Salme ved reisens slutt"

Amalie Skram: "Constance Ring" Fru Inés" Forrådt"

Liv Køltzow: "Den unge Amalie Skram"

Holder en knapp på "Forrådt" :) Skal du følge "skoleveien" (alle i den videregående får vel lest om Skram, vel?), ikke glem Ibsen og "Et dukkehjem" - virkelig engasjerende :)

Ellers om du virkelig føler deg modig, prøv "Mrs Dalloway" av Virginia Woolf. Nydelig språkbruk og kløktig innflettet historie - foretrekker den på originalspråket.

"Faust" (Goethe) er en flott klassiker, men sørg for å skaffe deg Åse Marie Nesse's oversettelser... bra kommentarer fra forfatteren som er til uvurdelig hjelp i lesingen (synes nå jeg :) ).

Ellers, ikke akkurat skjønnlitteratur, men god lesning synes nå jeg - Neil Gaimans "American Gods".

Skrevet

Les det du liker og engasjerer deg. Følg med på hva er nytt. Gå f.eks. på bokmessen i Oslo sentrum (hvis du bor i Oslo). Jeg er altetende på bøker, og synes det er vanskelig å anbefale uten å vite mer om deg. Personlig har jeg vært veldig glad i Anne Karin Elstad, men er litt usikker på om jeg skal anbefale henne til unge jenter. Siste boken jeg leste var 'The Da Vinci Code', en fantastisk bok som passer bra inn i vår tid. Jeg er også veldig gald i Isabelle Allende som er en moderne forfatter, og Amy Tan som er en kinesisk-amerikaner som skriver om kulturkollisjonen hos kinesere som flytter til USA og får barn som vokser opp der. Boka 'Middlesex' (husker ikke navnet på forfatteren), leste jeg i fjor. Den er nå kommet i papirkilje, det er en av de beste bøkene jeg har lest de siste årene og handler om en amerikansk jente, etterkommer av greske innvandrere, og hennes familie. Hun er egentlig en gutt i en jentekropp, og måten å flette kulturen inn er helt fantastisk. Den er veldig lang og på mange måter tung å lese. Ellers så går du på biblioteket og i bokhandelen og leser sammendraget bakpå. Hvis det fenger deg, så lån eller kjøp boka.

Skrevet

1. "Åndenes hus"

2. "Beatles" og "Halvbroren"

3. "To kill a mockingbird"

4. "The catcher in the rye"

5. "Lord of the flies"

6. "The Great Gatsby"

7. "One hundred years of solitude"

8. "Old man and the sea"

9. "Death of a salesman"

10. "Hamlet"

11. "Pride and prejudice"

12. "Macbeth"

13. "Frankenstein"

14. "A clockwork Orange"

15. "The color purple"

16. "Love in the time of Cholera"

17. "The adventures of Tom Sawyer"

18. "The adventures of Huckleberry Finn"

19. "Little women"

20. "Don Quixote"

21. "Wuthering heights"

22. "A streetcar named desire"

23. "Oedipus"

24. "Great expectations"

25. "Victoria"

26. "Girl with a pearl earring"

27. "The crucible"

+++

Skrevet

1. "Åndenes hus"

2. "Beatles" og "Halvbroren"

3. "To kill a mockingbird"

4. "The catcher in the rye"

5. "Lord of the flies"

6. "The Great Gatsby"

7. "One hundred years of solitude"

8. "Old man and the sea"

9. "Death of a salesman"

10. "Hamlet"

11. "Pride and prejudice"

12. "Macbeth"

13. "Frankenstein"

14. "A clockwork Orange"

15. "The color purple"

16. "Love in the time of Cholera"

17. "The adventures of Tom Sawyer"

18. "The adventures of Huckleberry Finn"

19. "Little women"

20. "Don Quixote"

21. "Wuthering heights"

22. "A streetcar named desire"

23. "Oedipus"

24. "Great expectations"

25. "Victoria"

26. "Girl with a pearl earring"

27. "The crucible"

+++

Det slår meg at klassiske skjønnlitterære bøker i verden må være mye flere.

Skrevet

Det er skrevet en bok som tar for seg klassikerne og anbefaler et utvalg, en slags selvhjelpsbok i lesning:

Harold Bloom: How to Read and Why

Trygve Gulbrandsen: "og bakom synger skogene"

S.Undset:" Kristin Lavransdatter"

Gabriel Scott; "Kilden"

Gloria Naylor:"Mamma Day"

Cora Sandel:"Albertebøkene"

Margaret Mitchel:"Tatt av vinden"

mvh

Jeg er en annen
Skrevet

Mange av de bøkene som nevnes her er ikke ansett som "gode klassikere". Mye av det er triviallitteratur, og det var vel nettopp det du ikke ville lese? Benytt følgende metode: hvis noen anbefaler deg en bok, slå den så opp i Verdens litteraturhistorie. Er den omtalt der, kan du antagelig anse den som en "god klassiker", ellers ikke.

Skrevet

Mange av de bøkene som nevnes her er ikke ansett som "gode klassikere". Mye av det er triviallitteratur, og det var vel nettopp det du ikke ville lese? Benytt følgende metode: hvis noen anbefaler deg en bok, slå den så opp i Verdens litteraturhistorie. Er den omtalt der, kan du antagelig anse den som en "god klassiker", ellers ikke.

Det blir helt feil og bare lese 'gode klassikere'. Du leser for å nyte og for å følge med, ikke bare fordi andre har sagt at du skal gjøre det.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Så "Verdens litteraturhistorie" er en bok som har fasiten, mener du?

Skrevet

Selvfølgelig er det det! Men skulle jeg ha nevnt alle klassikerne, ville jeg aldri blitt ferdig. Det må du vel skjønne;o)

Skrevet

Anbefaler bøkene til Vera Henriksen, de er tung leste kanskje, til du blir vant til skrive måten hennes.

Mange av Agatha Christie`s bøker er klassikere. De er i allefall spennende;)

fei1365380229
Skrevet

Ikke akkurat en klassiker, men hvis du liker krim så er Henning Mankell et "must". Det er rimelig mange av dem så bare begynn på A :).

Skrevet

Ja jeg til og med vet det :0) ikke ta livet så høytidelig......

Gjest Frøken bokorm
Skrevet

Takk!! :) Hvordan slår jeg opp der?

Jeg er en annen
Skrevet

Det blir helt feil og bare lese 'gode klassikere'. Du leser for å nyte og for å følge med, ikke bare fordi andre har sagt at du skal gjøre det.

Vel, jeg svarer jo bare på spørsmålet hennes, hun spør jo etter gode klassikere.

Jeg er en annen
Skrevet

Så "Verdens litteraturhistorie" er en bok som har fasiten, mener du?

Ikke den definitive fasit selvsagt, men omtrent så nær som man kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...