Gå til innhold

Vi trenger hjelp


Gjest fritzigirl

Anbefalte innlegg

Gjest fritzigirl

Samboeren min som jeg elsker å har vært med i 4 år har depresjonsproblemer eller angst?Han opplevde at moren ble mishandlet da han var ca 8-10 år, og han sliter veldig med dette i dag. Han har ikke sexlyst, har fått et kraftig angstanfall, prøvd å snakke med fastlegen med fastlegen mener at å snakke med noen bare vil ødelegge den etterlenktete jobben han endelig har fått. Hva kan vi gjøre?? Vist han snakker om det når han har drukket bryter han helt sammen. Bare da klarer han å snakke litt om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dere trenger hjelp.

Menn tenker gjerne at de må takle alt selv, at de ikke "har lov" å snakke om følelser og vonde ting.

Hans argument om at det vil ødelegge for jobben han så inderlig ønsker seg vet jeg ikke helt om jeg tror på. Dersom han ønsker seg inn i Forsvaret eller Politiet har de såpass gode psykiske tester der at han vil bli "avslørt" likevel.

En person som sliter gjør det nok litt dårligere på jobbintervjuer, enn en som ikke sliter. Å gå til psykolog og derved få hjelp til å behandle sine innerste følelser tror jeg heller, på sikt, vil styrke hans sjanser for jobb.

En person som sliter takler også mindre motgang, blir lettere sur og vanskelig å ha med å gjøre enn en som ikke sliter. Så sjansene for å få fast jobb etter prøvetiden vil nok også øke dersom han tar tak i problemet.

Men hvordan?

Jeg tror det hjelper din kjæreste at du lar ham forstå at det å ha en depresjon er ok. Du er like glad i ham, osv. Å ha faste og klare regler og rutiner er med på å øke ens selvbilde. Feks, dersom han nå er arb.ledig, bør han ha et skjema over husarbeid hvor det klart går frem at tirsdag klokken to skal han være ferdig med den og den arb.oppgaven. (Skryt av hem når han er ferdig til rett tid, spør hvorfor han ikke er ferdig når han ikke er det.) Slike arbeidslister hjelper også menn å forstå hvor lite de klarer når de er deprimerte - og det er lettere for dem å forstå at de trenger hjelp - er min erfaring...

Sexlysten hans har nok mye med at han føler seg ubrukelig og verdiløs. Det hjelper lite at du forsikrer ham om at han betyr alt i verden for deg. Han må føle det selv. Bli gjerne redd for edderkopper slik at han må ta dem bort. Ikke rekk opp til de høyeste skapene, la ham hjelpe deg. Vi kvinner eier ordene, menn eier gjerne handlingene.

Og... Vær obs på dette at han bruker alkoholen til å få "lov til" å snakke om det som plager ham. Slikt kan bidra til alkoholisme. Det er bare enda ett problem å løse.

Jeg håper alt går bra for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante_r

Bytt fastlege og få en henvisning til psykolog.

Helt enig. Bytt fastlege og sørg for at mannen du elsker får hjelp av psykolog/psykiater. Det er uansett viktigere at han får hjelp i tide enn å ha drømmejobben, Selv om jeg ikke på noen måte kan tro at det å få psykisk hjelp skulle ødelegge for jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...