Gå til innhold

Kroniske smerter (handledd og fotsåler)

Anbefalte innlegg

Hallo !

Jeg er en kvinne på 51 år som har kroniske smerter i håndflatene og under fotsålene.

Symptomer:

Håndflatene

Varm og rød i håndflatene. Smerter. Smertene fortoner seg som betennelsenssmerter da det banker. Videre blir ikke smertene forsterket ved berøring og trykk.

Fotsålene

Varm og rød i fotsålene. Smerter. Ekstra smerter når jeg går i vanlige sko. Kjennes ut som å gå på spiker. Smertene gjør det umulig å ha sko på beina i mer enn en time ad gangen (uavhengig om jeg spaserer eller sitter i ro med skoene på). Ved bruk av sandaler på sommers tid er det ikke så store smerter. Smertene fortoner seg som betennelse smerter da det banker. Videre blir ikke smertene forsterket ved berøring og trykk. Hver morgen oppstår det noe som føles som en vann-/veske-pose under høyre fotsåle (ved tærne). Denne vann-/veskeposen kan ikke kjennes med fingrene, men føles altså som en vannansamling når jeg går. Etter en halv times tid etter at jeg har stått opp om morgenen, forsvinner vann-/veskeansamlingen.

Smertene i både hender og fotsåler blir vesentlig forsterket i perioden før mensen. Jeg tror dette kan ha en sammenheng med veskeansamling i kroppen fordi jeg i disse periodene også har vannansamlinger i resten av kroppen.

Ved fysisk aktivitet blir smertene verre.

Om min generelle helsetilstand kan jeg ellers nevne at jeg går på medisiner mot høyt kolesterol (fra jeg var 35 år). Videre tar jeg østrogentilskudd. Jeg røyker. Ellers har jeg et sundt kosthold.

Har hatt disse smertene i 4 år. Har vært til flere allmen praktiserende leger, homeopat, healer, har gjennomgått lymfedreneringsbehandling og akupunktur. Har også prøvd en rekke preparater og salver som er blitt anbefalt mot smerter. Har også kjøpt en magnetmadrass i håp om at dette skulle hjelpe. Ingen ting av nevnte tiltak har hjulpet. Jag har tatt rønken uten at det ble funnet noe unormalt. Jeg har vent meg til å fortrenge disse smertene gjennom årenes løp, men jeg føler at jeg blir veldig sliten både fysisk og psykisk i perioder. Som du skjønne forringer dette livet mitt ganske mye. Håper med bagrunn i dette at du kan hjelpe meg med en diagnose og behandlingsform mot disse smertene.

Mvh.

annonym

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til agneteab

Her blir jeg dessverre svar skyldig! Umiddelbart ville jeg anta at du hadde en type kronisk inflammasjon eller irritasjonsbetennelse i støtposene/"bursaene" under føttene, men det høres ut som om denne årsaken er eliminert. Jeg ser heller ingen klar årsak i forhold til din øvrige medikasjon, men økt væskeansammling i kroppen kan forekomme bl.a. ved østrogenbruk. Mulig du bør prøve

og oppsøke en revmatolog eller ortoped for videre undersøkelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...