Gå til innhold

Bipolar og antidepressiva.


Mihra

Anbefalte innlegg

Før jeg fikk diagnosen Bipolar 2 ble jeg flere ganger satt på antideppresiva.

Første gangen fikk jeg Efexor. Bare dager senere gikk jeg fra å være deprimert til å bli aggresiv, suicidal og full av angst. Jeg mistet søvnbehovet og kunne ikke tenke klart. En gang jeg var ute å gikk tur langs veien, kjørte det en buss forbi. Det føltes som den kjørte gjennom hodet mitt. Etter at jeg sluttet ble jeg gradvis bedre.

Ett år senere fikk jeg Zoloft. Det samme gjentok seg. Angst, agresjon og ble igjen suicidal.

Da jeg sluttet forsvant det igjen.

Jeg mener derfor at jeg ikke tåler antidepressiver. Jeg sliter veldig med depresjoner, men det eneste tilbudet jeg får er å prøve flere slike medisiner. Det tør jeg bare ikke!

Er det mulig at jeg har rett i dette?

Finnes det noen annen måte å motvirke depresjon på? ( jeg tar Lamictal 250mg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Sjekk serumkonsentrasjonen på Lamictal for å sørge for at du har riktig dose om det ikke allerede er gjort.

2. Tillegg av Litium/Lithionit er et godt alternativ til tillegg av AD.

3. Det er langt fra sikkert at du vil få de samme reaksjonene på AD nå som du er på Lamictal som det du fikk tidligere. Dog - både Zoloft og Efexor har hovedvekt på serotoninsystemet. Du kunne kanskje prøve et AD innen en annen gruppe.

Best ville det vært med Wellbutrine/Zyban, men den finnes foreløpig ikke på blå/grå resept for depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg er også bipolar. Ville bare si at jeg også har reagert på AD slik du beskriver. AD alene fungerer ikke for meg. Bruker Litium i tilegg. Tror det er ganske vanlig å reagere slik hvis man er bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...