riot Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg har i mange år hatt noen få tilfeller der hjertet står over ett slag, for så å komme dunkende etter med noen slag før det er stabilt igjen. De siste par uken har dette utviklet seg til å skje mange ganger hver dag. Jeg jobber under mye stress og press. Vet ikke om dette kan være en grunn. Føler også ofte at det "knyter seg" i brystkassa når det blir for mye stress. Er det noen som har erfaringer med dette? Tror ikke dette er særlig farlig. Men er i den vonde situasjonen at jeg nærmest er både hypokonder og har legefobi.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162660-urytmisk-hjerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Svar til Riot. Det du beskriver er klassisk ekstraslag-virksomhet i hjertet, på fagsproget kalt ekstrasystoli. Det er en vanligvis helt uskyldig tilstand som ikke representerer organisk hjertesykdom, og som heller ikke er noen belastning for hjertet som pumpe. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et døgn. Noen kan ha flere tusen slike uten å merke noe som helst, mens andre kan ha et par stykker og merke hvert eneste ett av dem. Man merker som regel ikke ekstraslaget, men man kan kjenne pausen som følger etter , og deretter oppleve det neste normalslaget som et kraftig dunk, fordi hjertet har rukket å fylle seg ekstra godt opp i pausen. Stresslignende situasjoner, mye kaffe, røyking, mye alkohol, høyt stoffskifte, etc. vil kunne øke tendensen til ekstraslag. Ta dette med ro. Forsøk å eliminere så meget av det du kan tenke deg er utløsende faktorer. Sørg for at din fysiske form er så god som mulig, og øk litt på med aerob trening, d.v.s. kondisjonskrevende aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162660-urytmisk-hjerte/#findComment-1054924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.