Gå til innhold

Spørsmål om klamydia

Anbefalte innlegg

privat_romerike
Skrevet

Hadde for en uke siden ubeskyttet sex med en ukjent kvinne. Allerede 12 timer etterpå hadde jeg fått en hvit/gul utflod fra penis. Spørsmål 1: Kan klamydia slå ut så raskt etter smitte?

Spørsmål 2: Hvor lang tid tar det fra jeg tester meg til jeg får svar? Kan en få svar umiddelbart/samme dag?

Spørsmål 3: Om jeg og min faste partener er avholdene til jeg evt. blir frisk (om det er klamydia) må hun da teste seg (den usikre sexen hadde jeg med en annen)?

Spørsmål 4:Hvor lang tid tar behandlingen av klamydia i antall dager?

Spørsmål 5: Kan min lege kreve å få vite navn på de jeg evt har hatt sex med eller er det nok at jeg forteller denne personen jeg hadde sex med at hun må teste seg?

Håper på svar på alle 5 spørsmålene.

Terje

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Noen infeksjoner kan gi symptomer innen et døgn, selv om de fleste tar mer tid. Chlamydia har vanligvis en noe lenger inkubasjonstid (tid fgra smitte til symptomer) Jeg vil heller tippe noen raskere bakterier ( f. eks. streptokokker eller til og med Gonokokker). Det tar vanligvis et par dager eller litt mer å få svar ( en dag transport av prøven, en, evt. to dager å teste, en dag med svar til legen). Jeg ville også foreslo en undersakelse av andre bakterier. Hvis det er ingen kontakt mellom deg og din faste partner har hun neppe sjanse til å få overført smitte fra deg. Er du sikker på at smitten kommer fra en tredjeperson er det i prinsippet ikke nødvendig å teste din faste partner. Det er nå ganske vanlig med kort og intens behandling av nyoppdaget fersk Chlamydiainfeksjon, f. eks. tre evt. en dag. Jeg tror at de fleste leger vil nøye seg med at du forteller at din partner går også til sin lege for undersøkelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...