Tijnna Skrevet 25. oktober 2004 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er ei jente på 16 år og har akkurat fått meg en ny kjæreste. Hvilke prevensjonsmiddler bør jeg bruke? 0 Siter
Gjest tips Skrevet 25. oktober 2004 Skrevet 25. oktober 2004 Inntil du / dere har vært hos legen, bruker dere kondom (alltid og under hele samleiet). Bestill time hos legen. Har en av dere noensinne hatt samleie uten kondom, bør dere teste dere for smittsomme sykdommer. Du snakker med legen om hva hun anbefaler for deg, hvis du ikke er overvektig, røyker eller har hjerte-karsykdommer i familien, anbefales ofte p-piller, p-sprøyte eller p-plaster. P-piller må du huske å ta til samme tid hver dag, hvis du glemmer eller kaster opp en pille, må du bruke kondom i en/to (kommer an på pilletypen) uker før pillene er sikre igjen. Bruker man piller, kan det være greit å ha dem i lommeboken og ha alarm på mobilen til samme tid hver dag, så har du dem alltid der du er og tar dem til samme tid. Ha alltid kondomer tilgjengelig, slik at dere bruker dette hvis du har glemt eller kastet opp en pille. P-sprøyten trenger du ikke å huske daglig, men henger lenger i kroppen, slik at du ikke får sluttet på dagen hvis det oppstår noen bivirkninger. Mange er kjempefornøyd med p-sprøyten, særlig når det er lenge til de skal ha barn. Mange får lite / ingen mens av p-sprøyten. P-plaster er greit, men synes i dusjen etter gym osv, hvis det er et problem. Kjøp kondomer, og bestill time hos legen. Du kan også få resept på prevensjon på helsestasjon for ungdom, hvis det finnes i nærheten av deg. P-piller er gratis for jenter mellom 16 og 19. (men du betaler for legetime, en drøy hundrelapp). Så lenge dere bruker kondomer, kan det være greit å ha angrepiller (reseptfritt på apotek)liggende hjemme, så kan du ta det umiddelbart hvis kondomet sprekker / faller av (skal ikke skje ved riktig bruk). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.