Gå til innhold

Sliten av terapi, lov å ta pause..?


Gjest Little Madam

Anbefalte innlegg

Gjest Little Madam

Jeg har gått i terapi i mange år... Hver uke. Nå er jeg kommet til et punkt der jeg ønsker en pause fordi jeg er sliten av terapien..

Er det "lov" å ta en pause..? Tror ikke psykiateren min mener jeg bør ta en pause.. men jeg er sliten.. Føler det hadde vært fint for meg å ta en pause. Og være helt uten terapi en periode. Har småbarn som også krever sitt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er lov og sikkert nyttig i blant å ta en pause, så lenge det ikke er for å unngå en nødvendig konfrontasjon av noe som er viktig (unngåelse). Det kan du spørre deg selv om. Hva er det som gjør at du er sliten for tiden og hvordan løses det på hensiktmessig måte?

Ta det opp med behandleren din. Terapi virker jo også mellom timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauser fra terapi kan være svært nyttig. Du får en mulighet til å utforske hvor du står og "hvem du er" når du ikke har en terapeut som støttespiller i hverdagen.

Dersom du selv har tro på en pause er nyttig, så synes jeg du skal avtale det med behandleren din. Kanskje vedkommende synes det er en god ide, men at den i såfall skal komme fra deg og ikke fra behandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan du prøve å si til din behandler hvordan du føler det. Det kan være mulig å jobbe på en annen måte en stund. Det har jeg selv måttet gjøre.

Først var jeg utsatt for en ulykke med påfølgende sykehusopphold og noen ukers opphold i terapien. Kort tid etter fikk jeg lungebetennelse. Dette gjorde at jeg følte jeg ikke hadde krefter til å jobbe med noe vanskelig i terapien. Jeg sa dette til min psykiater, og hennes respons var: Kan du ikke bare sove eller hvile litt her da? I ettertid ser jeg at denne perioden også var viktig. Jeg fikk jobbet med mitt behov for trygghet og omsorg.

Det er jo dine timer, og du må si fra hva du har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...