lucifer66 Skrevet 26. oktober 2004 Skrevet 26. oktober 2004 Hei! jeg er en 20 år gammel gutt som fikk diagosen diabetes type 2 i går. Var ikke mye oppløftende legen fortalte meg, men jeg lurte på om det er noen andre her inne som har noen erfaringer med dennne sykdommen? for eksempel; hva skal man spise/ikke spise hva kan man drikke? Er trening en løsning? eller kanskje medisin? håper på positvt svar klem fra 0 Siter
Gjest Bitis Gabonica, type 1 diabetiker Skrevet 25. desember 2004 Skrevet 25. desember 2004 Ser det er lenge siden denne ble postet, men jeg fikk lyst til å svare likevel. En generell kostregel er at man bør holde seg til matvarer som får blodsukkeret til å stige og synke sakte, fremfor matvarer som får det til å gå fort opp og ned. Det er matvarer som er rik på fiber, som grove kornprodukter, linser, bønner, noen muslier. Grønnsaker kan man frotse i . Trening er meget gunsktg, fordi det øker insulinfølsomheten, og dermed bidrar til å holde nede blodsukkeret. Medisin kan først bli aktuelt når kostomlegging og mosjon ikke hjelper. Imidlertid er det tilstrekkelig behandling for mange diabetikere. Kan også sterkt anbefale å melde seg inn i diabetesforbundet (www.diabetes.no). Da vil du få mulighet til å møte likesinnede, og du får tilgang på god informasjon om diabetes. Mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.