Gå til innhold

Diabetes type 2

lucifer66

Anbefalte innlegg

Er 20 år gammel

Fikk Diagnosen i går, og lurte litt på det med ernæring.

Hva er lurt å spise/ikke spise?

hva kan jeg drikke?

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nattali

Heisann!

Du burde spørre legen din om henvisning til ernæringsfysiolog! Hun/han vil gi deg gode råd om kostendring, og kan svare deg på de spørsmål du måtte ha. Generelt kan jeg si at du bør holde deg til mat med langsomme karbohydrater/mat med lav GI(glykemisk index), f.eks. grønnsaker, fullkornsbrød, de fleste typer frukt(dog i moderate mengder.Ikke mye juice. Og vær forsiktig med banan.), nøtter, magert kjøtt, fisk av alle slag. Velg helst fullkornspasta og fullkornsris framfor poteter. Unngå sukker og fint brød så langt det går.(Mat med høy GI). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernæringsfysiolog?

Heisann!

Du burde spørre legen din om henvisning til ernæringsfysiolog! Hun/han vil gi deg gode råd om kostendring, og kan svare deg på de spørsmål du måtte ha. Generelt kan jeg si at du bør holde deg til mat med langsomme karbohydrater/mat med lav GI(glykemisk index), f.eks. grønnsaker, fullkornsbrød, de fleste typer frukt(dog i moderate mengder.Ikke mye juice. Og vær forsiktig med banan.), nøtter, magert kjøtt, fisk av alle slag. Velg helst fullkornspasta og fullkornsris framfor poteter. Unngå sukker og fint brød så langt det går.(Mat med høy GI). Lykke til!

ernæringsfysiolog?

Hvis gutten/ jenta er rimelig oppegående så trenger man vel ikke en ernæringsfysiolog som må fortelle en hva slags mat man må spise...

Holder det ikke med å lese brosjyrer og skaffe litt info om diabetesen...

Eller spørre diabetessykepleieren i stedet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt generell informasjon

Hei!

Jeg kan fortelle deg litt om diabetes... Jeg har både en venninne og en kjæreste som har diabetes men dem har type 1...Det er ikke så mye forskjell på type 1 og type 2...

Jeg kan fortelle deg det at det finnes sikkert en diabetes poliklinikk i nærheten av der hvor du bor som du kan be fastlegen å henvise deg dit...

Der får du snakke med en sykepleier som har diabetes som sitt spesialfelt, og du får grundig informasjon, råd og veiledning, blodsukkeret blir også målt osv....

Når det gjelder diabetes type 2, så lønner det seg ofte å spise vanlige faste måltider hver dag. Helst grovt brød, grønnsaker osv...

Men du bør helst unngå matvarer som inneholder for mye sukker, og godteri og brus som inneholder mye sukker i..

Jeg kan i allefall fortelle deg at vi kjøper light brus siden kjæresten min som har diabetes ikke bør drikke vanlig cola eller annen brus som inneholder mye sukker...

Det finnes også kunstig søtningsmiddel du kan kjøpe i butikker, helsekostforretninger osv... som du kan bruke som erstatning for vanlig sukker både når det gjelder å bake kaker, bake brød, eller strø det på pannekakene (hvis du ønsker sukker på dem)...

Har også sett at det selges godteri som har kunstig søtningsstoff i seg i stedet for vanlig sukker som er tilegnet for folk med diabetes.. De karamellene Dietrello som finnes i poser er veldig gode, men de er ganske dyre her i Norge (synes i allefall jeg)...

Ellers så finnes det også en forening her i Norge som heter Norges diabetesforbund som du evt. kan ta kontakt med og få tilsendt noen forskjellige brosjyrer angående diabetesen der hvor det blant annet står litt mer om kostholdsveiledning osv...

Her er linken til denne siden:

http://www.diabetes.no/

http://www.diabetes.no/index.asp?id=23026

Vet også at kjæresten min har fått særfradrag på skatten på grunn av at han har diabetes... Altså det kan bli gitt særfradrag på skatten hvis man har store kostnader til sykdommen..

Det er mulig å ta kontakt med ligningskontoret for å få særfradrag for at man har store utgifter til diabetessykdommen, men da må man ha med en bekreftelse fra fastlegen der hvor han bekrefter at du har diabetes og har store utgifter...

Du får ha lykke til! Håper at denne informasjonen var til nytte for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattali

ernæringsfysiolog?

Hvis gutten/ jenta er rimelig oppegående så trenger man vel ikke en ernæringsfysiolog som må fortelle en hva slags mat man må spise...

Holder det ikke med å lese brosjyrer og skaffe litt info om diabetesen...

Eller spørre diabetessykepleieren i stedet for?

Selvsagt er det ikke noen NØDVENDIGHET å gå og snakke med en ernæringsfysiolog. Man kan få mye nyttig info fra f.eks diabetesforbundet/av legen eller sykepleier med diabetes som spesialfelt(slik en annen her nevnte). Men ern. fysiologer. er tross alt de med mest kunnskap om kost. Og de kan gi mange gode råd og tips. Det er ikke slik at ernæringsfysiologer står med pekefingeren og sier "spis dette" eller "lev sånn", men sammen med pasienten prøver de å finne løsninger som passer akkurat ham/henne. Personers livsstil og vaner varierer jo veldig, og det er ikke alltid at det som passer en, går like "rett hjem" hos en annen.Og brosjyrene gir ikke alltid svar på alt man lurer på. Faktisk kan diabetes, og kostens innvirkning på sykdommen, være ganske så komplisert, selv om man er et "oppegående menneske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...