Gå til innhold

Kronisk diare

Anbefalte innlegg

xyx1365380767

Jeg er ei dame på 40 år. Har i flere år hatt illeluktende diare nesten daglig, og av og til smerter. Mye luft i tarm og avføring. Jeg er undersøkt på alle mulige måter når det gjelder tarm. Eneste funn er fra kapselendoskopi der ventrikkelpassasjetid er 5 min., og tynntarmpassasjetid 47 min. Imodium hjelper kun med å utsette diaren, men gir også smerter.Har dårlig oppsuging av næring. Jeg har prøvd flagylkur, idoform og melkefri diett. Jeg kan ikke stoppe å lete etter noe som kan hjelpe da jeg har en sønn på 13 år med samme problemer, og som er utredet like grundig. Hans hverdag styres av dette. Endelig diagnose er ikke satt, men jeg er redd det blir irritabel tarm. Kan det være noe annet? Det mest spesielle symptom er lukta, både av luft og avføring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162901-kronisk-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Irritabel tarm kan du lese ganske mye om dersom du søker her i DOL. Generelle råd er regelmessige måltider, mosjon, stressreduksjon og gjerne Biola-melk tilsatt fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) morgen og kveld. Kanskje bør du systematisk prøve ulike dietter. Litt vanskelig å gi konkrete råd; kontakt gjerne en ernærings-rådgiver. Med såpass langvarige plager bør du kanskje også få henvisning til en gastro-enterolog, om du ikke har vært det. Diare-stoppende pleier man kun å bruke dersom det er mer enn 5-6 løse avføringer per døgn. En gastroenterolog vil kunne finne nærmere ut av om det er noe med galle-systemet eller buksyttkjertel som kan være årsak. Det finnes evt. flere medikamenter som kan prøves. Det høres ut som du er grundig utredet, og at "farlige" årsaker er utelukket. kanskje må du lære å leve med plagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162901-kronisk-diare/#findComment-1059530
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...