Gå til innhold

Asperger hos kvinner


Gjest baktusbror

Anbefalte innlegg

Gjest baktusbror

Lurer på hvor jeg kan finn informasjon om Asperger hos voksne kvinner. Grunne til det er at jeg kjenner en som jeg mistenke kan ha det. Hun har en sønn med AS, og mange av de tingene hun har fortalt om opp igjennom oppvekstern stemmer med AS og hvordan sønnen har det. Min teori det er vanskeligere å finne ut at jenter har AS bla pga jenter kan jo gå på byen og bli "sjekket" opp av gutter og være sosiale, mens gutter med AS ikke tør å "sjekke" damer og blir bare stående alene. Jeg tror at jenter lettere kan skjule AS ved å bare være seg selv og bli oppfatter som litt "sær". Hun har allttid hatt en egen evne til å dumpe kjærester uten å egentlig greie å bli kvitt dem, kan ikke bli uvenner med noen, klarer ikke å ta avgjørelser på egenhånd,blir bare irritert hvis noen prøver å hjelpe. Greier ikke helt å få fram alt her, men jeg tror dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snoopy83

Tror det er 8 ganger flere gutter enn jenter som har asperger, men det kan selvsagt ha med å gjøre at det er lettere å oppdage hos gutter som du sier ja.

Ellers tror jeg det arter seg ganske likt for kjønnene. Kanskje det er lettere for kvinner å unngå andre psykiske lidelser fordi det er lettere for dem å sosialisere seg fordi det lissom er sånn at gutten skal ta initiativ ja som du sier... kanskje derfor det er færre jenter enn gutter med asperger ja, fordi de ikke kommer i psykiatrien pga ekstralidelser...

Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjerneproblem det du beskriver at jenter er mer generelt sosiale enn gutter og blir kanskje ikke fanget opp på samme måte. Men nå skal det mer til enn å være sær for å få en Asperger diagnose. Har hun noen særinteresser? problemer med kommunikasjon? er hun flink ti lå lytte. mangler her kan tyde på Asperger syndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baktusbror

Det er et kjerneproblem det du beskriver at jenter er mer generelt sosiale enn gutter og blir kanskje ikke fanget opp på samme måte. Men nå skal det mer til enn å være sær for å få en Asperger diagnose. Har hun noen særinteresser? problemer med kommunikasjon? er hun flink ti lå lytte. mangler her kan tyde på Asperger syndrom

Det jeg ikke fikk med i forrige innlegg er at hun mangler nesten totalt empati, og hvis ting rundt henne blir litt vanskelig bare "snur hun ryggen til" og rømmer vekk og vil ikke snakke om det. Hun er flink til å snakke om hverdagslige ting, så lenge det går på hennes premisser, men hvis det er snakk om å diskutere ting (ikke krangl) blir hun veldig unnvikende og får unnnvikende blikk, blir letter hysterisk og har ingen argumenter og det behøver ikke være noe alvorlig engang. Jeg er heller ikke noe god til å ta en heftig diskusjon, jeg går også ganske fort tom for argumenter, så det er vel kanske ikke noe godt eksempel, eller kanskje jeg har mer AS selv enn det jeg vet om. Jeg har ihvertfall empati nok til å bry meg om hun jeg skriver om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...