Gå til innhold

Mørketidsdepresjoner


Meg29

Anbefalte innlegg

Når høsten og vinteren kommer pleier humøret mitt å variere veldig. Jeg blir ofte irritert, veldig sårbar, kan lett ta til tårene hvis det dukker opp et problem, og har vanskelig for å se positive løsninger på problemer. På sommeren derimot, er jeg som regel en veldig glad og positiv person med masse godt humør. Har alltid tenkt at det er helt normalt å være litt deppa på vinteren, men etter at jeg ble samboer har jeg begynt å lure på om jeg skal gjøre noe med det, for jeg merker at det sliter på forholdet vårt at humøret mitt er så svingende. Jeg har også en tendens til å rette irritasjonen min mot min samboer, selv om det egentlig ikke er han jeg er irritert på.Dette er nå i ferd med å ødlegge hele forholdet vårt, og jeg lurer derfor på hva jeg skal gjøre. Kan en psykolog hjelpe en til å mestre dårlig humør, eller er det bare medisiner som nytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mørketidsdepresjoner er vanlig, men er vel for lettvint å ty til medisiner med en gang også.

For meg svingte det veldig, verst om vinteren, men slet med andre ting også.

Kan ikke sammenligne denne høsten med tidligere etterat jeg har begynt med SSRI: Cipralex.

I første omgang burde du kanskje prøve lysbehandling, mange har bra effekt av det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

For meg har lysbehandling med såkalt dagslyslampe gjordt underverker.

En halv time foran lampa på morgenen, og en halv time på ettermiddagen er nok til å holde det verste tungsinnet på avstadn.

De selges på Elkjøp og koster ca 2000 kr. Vel verdt inverseringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest victor hiemis

Selv bruker jeg salvie mot min vinterdepresjon.Det har løst mine problemer.Jeg drikker en kopp salviete hver morgen.Tar en teskje salvie til hver kopp.Enkelt og greit.

Jeg brukte lysbehandling før,men det virket bare sånn passelig og det var mye bryderi.

Mitt råd til deg er å prøve salvie først.Det er mye rimeligere og det kan jo hende at det virker på deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstdeppa

For meg har lysbehandling med såkalt dagslyslampe gjordt underverker.

En halv time foran lampa på morgenen, og en halv time på ettermiddagen er nok til å holde det verste tungsinnet på avstadn.

De selges på Elkjøp og koster ca 2000 kr. Vel verdt inverseringen!

Er dette en godkjent lampe for vinterdepresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...