Gå til innhold

leverreaksjoner etter bruk av Abboticin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg en kvinne på 41 år. Jeg fikk i forrige uke Abboticin av min fastlege(mot bihulebetennelse, mykoplasma og kikhoste). Etter å ha tatt medisinen(4 tabl. per dag)i to dager ble jeg dårlig. Jeg fikk feber (ca. 38), veldg vondt i magen og sterk kvalme.Ettersom det var helg,ringte jeg legevakten, men der meste man at dette ikke kunne være bivirkninger av medisinen. Dagen etter fikk jeg en uvanlig farge på urinen, litt mørkere og gulere enn vanlig.Etter å ha tatt medikamentet i fire dager, så jeg at avføringen var lysere enn vanlig. Da tok jeg kontakt med fastlegen som ba meg slutt med medisinene med en gang. Det ble tatt blodprøver for å sjekke forholdene i leveren og jeg skal ta nye prøver i morgen. Nå lurer jeg på om jeg kan ha fått noen varig skade av dette. Nå har jeg hatt to dager uten medisener og urinen er fortsatt mørk og avføringen litt lys. Jeg har også sett at man skal være forsiktig med bruk av Abboticin ved nedsatt leverfunksjon. Er det noen sjanse for at jeg har det? Hva er symptomene på nedsatt leverfunksjon?

Ellers har jeg fått tilbake symptomene i bihulene og hosten. Har hatt hoste i over 5 uker og irritasjoner i bihulene ca 3uker. Jeg har ikke så lyst til å ta antibiotika og lurer på om du har noen råd for dette også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162952-leverreaksjoner-etter-bruk-av-abboticin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Selve infeksjonene dine kan også være årsaken til feber og galle/lever-forstyrrelser. Dersom det er medikamentene som er årsak er det svært lite sannsynlig at du får varige skader siden du har brukt medisinene så kort tid. Symptomer på leverskader er ofte kvalme og slitenhet, eventuelt kløe og smerter under høyre ribbeue. Galleveisplager gir ofte mørk urin, lys avføring og knip-smerter på samme sted etter måltider. Viktig at blodprøvene følges opp. Kanskje bør det taes ultralyd av levren. For mange er cortison-holdig nesespray, eller eventuelt en tablett-kur veldig effektivt mot bihule-plager. Men legen din må bestemme dette ut fra hva han finner på blodprøvene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...