Gå til innhold

Sopp på overkroppen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en tiltagende plagsomt problem med sopp på store deler av overkroppen, mest på brystet og øverst, men også på ryggens øvre del. Det spres aldri til ansiktet. Jeg er ganske sikker på at det er sopp fordi det forsvinner med canesten, men det dukker alltid opp igjen på de samme stedene og jeg klarer ikke holde det i sjakk med canesten selv om jeg er flink og smører etter at soppen er borte. Kan jo ikke akkurat ta et daglig bad i canesten... Jeg har også prøvd diflucan-kapsler, men det hjalp ikke. Kanskje det hjalp bittelitt midlertidig.

Jeg har også hørt at dette kan skyldes at jeg har ødelagt normalflora i huden. Jeg gikk på tetracycliner fra jeg var 16 til 21 pga kviser. Kan det tenkes? Har også hørt om dietter som kan prøves osv.

Dette gjør jo ikke vondt eller noe, men det hender det klør (i nakken) og det ser jo ikke særlig bra ut. Har du noen tips til hva jeg bør gjøre? Prøve en spesiell diett, holde meg unna øl, en annen type behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162984-sopp-p%C3%A5-overkroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

sopp på sentrale deler av bryst og rygg skyldes soppen pityrosporum ovale, en sopp som tilhører vår normalflora. Det vil si at den er tilstede hos alle, vanligvis fra 12-14 års alder. Den trives på de talgkjertelrike områder av huden.

Slik sopp skyldes derfor ikke ødelagt normalflora, men av en eller annen grunn vil den rolige sporeformen bli en aktiv trådform som gir flassende sirkulære flekker i huden. De er ofte noe lysere enn normal hud om sommeren, noe mørkere om vinteren. Ofte debuterer disse sopplagene etter opphold i varme fuktige strøk.

Hva kan du gjøre? Vel, det er viktig å vite at det virkelig er pityrosporum plager (pityrosporum versicolor er navnet på plagen). Det kan en hudlege finne ut, ofte med kun et trenet øye, eventuelt også ved mikroskopi.

Fungoral sjampo 2 dager per uke som masseres inn og får bli i huden i 3-5 minutter før avvasking, er et godt alternativ. Slik fås reseptfritt. Varigheten på en slik kur er 4 uker. Det er dessverre vanlig med tilbakefall, og enkelte som er mye plaget kan forsøke Fungoral tabletter noen få påfølgende dager hver måned, for å holde plagene i sjakk. Slik behandling må iverksettes og følges av lege.

Dietter hjelper nok ikke.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...