Gå til innhold

Uføretrygd


Gjest Dame

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på medisinsk attføring nå i lengre tid, men fikk beskjed nå om å omgjøre søknaden min fra attføring til uføretrygd. Der står det at jeg i minstefall har krav på 50% uføretrygd. Jeg klarer ikke å arbeide nå, så jeg mener jeg må ha 100% uføretrygd.

Jeg lurer på hvordan dem regner ut hvor mye jeg eventuelt skal få i uføretrygd.Fikk så beskjed om at behandlingen av søknaden tar ca 8 m.n.d.

Får jeg ingenting i mellomtiden? Å i så fall får jeg etterbetalt fra den dagen jeg søkte på uføretrygd?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Gradering av uførepensjon regnes ut i forhold til hvilken inntekt du har eller kan ventes å få.

Ettersom det er TK som sier du bør søke uføretrygd vil jeg anta du eventuelt får foreløpig uførestønad fra det øyeblikk rehab.pengene opphører.

Alle stønadene regnes ut på samme måte. Jeg regner med at du kommer til å få en av ytelsene fortløpende. Det derfor ikke aktuelt med etterbetaling med mindre du er "minstepensjonist" og derfor får høyre uførepensjon enn rehab.penger.

Dersom du er gift/samboer med en som har inntekt over kr 98 000 får du faktisk mindre i uførepensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp med trygdekontoret om du kan ha rett på utbetaling av stønad i påvente av saksbehandlingen. Det er en mulighet etter trygdeloven, hvist det er overveiende sannsynlig at du senere vil få uføretrygd.

når det gjelder 50 eller 100% er dette en vudering som gjøres av din lege.

Er du uenig med ham, prøv en annen lege, -ev. prøv deg i 50% stilling så vil tiden vise om det går bra!

Du har rett på etterbetaling.

Nekter trygdekontoret å gi deg stønad, er det sosialkontoret sin plikt til å hjelpe deg økonomisk. de vil ev. senere foreta en trekk i forhold til senere etterbetaling fra trygdstønad.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...