Gå til innhold

Hvordan hjelpe noen som ikke vil ha hjelp?


Devania

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor som er psykisk syk. Hun er helt tydelig syk, jeg tror hun kanskje er manisk depressiv, men blånekter hvis vi konfronterer henne. Det blir ganske ekstremt til tider, og det er vanskelig å vite hvordan man skal takle henne. For å gi et inntrykk av omfanget av mammas problemer, så kan jeg jo fortelle at hun tror hun er eksen til Jean-Michel Jarre, og at hun har stukket av til utlandet to ganger for å oppsøke han. Hun hører skjulte beskjeder i sangene hans, og kan sitte og stirre i veggen i timesvis mens hun hører på musikken hans. Da er hun helt borte, og det er nesten umulig å få kontakt med henne. Huset forfaller, hun glemmer å handle mat og isolerer seg. Og hun gråter mye, uten grunn. Så plutselig "våkner" hun, steller i stand store selskaper, kunstutstillinger, kjøper lysestaker for flere tusen kroner. Forrige gang hun var manisk kjøpte hun gardiner for 7000 kroner, og løp rundt en hel helg og ropte "Hurra! Se så fint disse fargene passet sammen! Og denne fargen! Og denne!"

Nå er hun nede igjen. Søsteren min ringte meg i går og fortalte at mamma hadde sittet i en halvtime og slått seg selv i hodet med knyttnevene, og bitt seg selv til blods. Det er utrolig vanskelig å takle dette, og det går utover hele familien. Pappa har gitt opp å snakke med henne, og søsteren min, som fortsatt bor hjemme, orker ikke å være i samme hus som moren vår.

Jeg sendte mamma til en terapeut for et halvt års tid siden, men hun sluttet da det begynte å bli tøft. Hvis vi prøver å snakke med henne er vi bare ute etter å "ta henne", og hun er hverken syk eller gal.

Hva kan jeg gjøre? Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hun burde fått hjelp gjennom tvangsbehandling for lenge siden.

Hun har en psykoselidelse og kan og bør tvangsinnlegges i dårlige perioder.

Det er urealistisk å tro at hun kan motiveres for frivillig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver omtrent nøyaktig hva jeg har opplevd med min mor! Hun har hatt det sånn to ganger, og blitt innlagt begge gangene. Delvis under tvang.

Men hun tar hverken medisiner eller hjelp på andre måter, fungerer helt fint nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milla_26

Hei!

Dette har jeg hørt før, har selv en psykisk syk mor.. Jeg føler med deg, da det er helt grusomt å leve oppi dette marakelset!

Kan søsteren din bo hos deg en periode?

For all del, håper inderlig at det ordner seg - og at din mor blir lagt inn. Ingen er tjent med denne situasjonen!!

De beste ønsker fra Milla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette har jeg hørt før, har selv en psykisk syk mor.. Jeg føler med deg, da det er helt grusomt å leve oppi dette marakelset!

Kan søsteren din bo hos deg en periode?

For all del, håper inderlig at det ordner seg - og at din mor blir lagt inn. Ingen er tjent med denne situasjonen!!

De beste ønsker fra Milla.

Søsteren min kunne gjerne bodd hos meg, men det blir litt vanskelig rent praktisk. Hun har jobb, og jeg bor 40 mil unna... Reiser dit så ofte jeg kan, så jeg prøver å hjelpe til mens jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...