Gå til innhold

panikksymptomer og annet

Anbefalte innlegg

Panikk/Angst

Jeg er en mann på 25 år, og jeg har tidligere i fjor og i år hatt flere tilfeller av panikkanfall. Disse anfallene skjer som oftest når jeg sitter på enten trikk eller buss, eller på andre offentlige transport midler hvos jeg ikke har helt kontrollen selv, men kan også forekommer på andre steder. Jeg er et meget sosialt og utadgående person uten noen fobier, som jeg er klar over ihvertfall. Jeg har siden første gangen dette oppstod slitt med flere ting. Jeg har ofte endel pustevansker, føles ut som jeg ikke får trukket pusten helt, og må konsentrere meg for å puste normal. Det er andre problemet er at jeg sliter generelt med for mye luft i magen, og i det siste har jeg slitt veldig med urolig mage og noe som kan minne om halsbrann, en pressende følelse i svelget, nesten en ”kald” følelse som er meget ubehagelig. Andre symptomer kan være, svimmelhet, sure oppstøt, uvirkelighetsfølelse, nummenhet, hjertebank. Det rare er at disse symptomene kommer litt spredd, ikke som i et panikkanfall hvor alt topper seg og jeg mister pusten og begynner så smått å hyperventilere.

Enkelte ganger, som denne uken har det vært spesielt ille. Jeg merker best symptomene når jeg begynner å bli sulten, først reagerer magen, så får jeg halsbrann/oppstøt/luft. Deretter kan jeg begynne å få noen symptomer som uvirkelighetsfølelse, svimmelhet og nummenhet, hjertebank og svette.

Jeg har også noen problemer når jeg skal legge meg, sliter da litt med at jeg kan bråvåkne av at jeg har sluttet å puste. Samt at jeg kan få litt følelsen at jeg ligger utenpå huden, hodet er ikke helt med og jeg blir ofte tungpustet. Jeg sliter litt med dette til daglig og føler at livskvaliteten blir dårlig, jeg bekymrer meg kanskje mye over saker og ting, og tenker mye.

Jeg har merket at symptomene kommer lettere, oftere og sterkere når jeg er i bakrus, eller etter en tur på byen, trenger ikke å være snakk om mye alkohol. Jeg har bestemt meg for å stumpe røyken for å se om det kan hjelpe, og kutte ned på kaffe og te. Men jeg har en forkjærlighet for meget sterk mat, og bør kanskje kutte litt der også.

Men i skrivende øyeblikk føler jeg litt generelt svekket, litt ”uttafor”, føler at kroppen er i ubalanse og sliter med den pressende følelsen i halsen. Føler litt tomhet, nummenhet og at jeg ikke helt har kontroll over kroppen. Har slitt med følelsen av å miste pusten, og føler meg generelt bare helt merkelig. Mine hypokondriske evner har begynt å frykte det verste... selv om jeg vet at det sikkert ikke er noe alvorlig, så føler jeg at jeg har en svekket kvalitet i hverdagen pga. Disse problemene.

Er det noe som kan hjelpe meg å forbedre hverdagen? Jeg har bestilt legetime i neste uke, men jeg er bare litt redd for at noe av dette kan være alvorlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163051-panikksymptomer-og-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg (jente, 29) har hatt symptomer som ligner VELDIG på det du beskriver, i mange måneder nå...hjertebank, sterk puls, luft i magen, smerter i overkroppen/hals, "press" i brystet. Nå som jeg sitter og skriver om det, kjennes det ut som brystkassen suges sammen, ikke morsomt...

Jeg kuttet ut koffein (stort sett) og har fatt tatt en rekke prøver, av blod, hormonnivå, EKG osv. Anbefaler at du også gjør det, og kanskje får noe beroligende av lergen, slik at du får sove. Du kommer antagelig til å få høre at det er angst-relatert du også, dersom de ikke finner noe galt...

Zantac mot sure oppstøt, og evt. Minifom mot luft, kan du også prøve.

Lykke til!

Hei,

Jeg (jente, 29) har hatt symptomer som ligner VELDIG på det du beskriver, i mange måneder nå...hjertebank, sterk puls, luft i magen, smerter i overkroppen/hals, "press" i brystet. Nå som jeg sitter og skriver om det, kjennes det ut som brystkassen suges sammen, ikke morsomt...

Jeg kuttet ut koffein (stort sett) og har fatt tatt en rekke prøver, av blod, hormonnivå, EKG osv. Anbefaler at du også gjør det, og kanskje får noe beroligende av lergen, slik at du får sove. Du kommer antagelig til å få høre at det er angst-relatert du også, dersom de ikke finner noe galt...

Zantac mot sure oppstøt, og evt. Minifom mot luft, kan du også prøve.

Lykke til!

Tusen takk for svaret, skal be legen om sjekke det du nevnte, regner med at det er angstrelatert, men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal ha angst for :)

Tusen takk for svaret, skal be legen om sjekke det du nevnte, regner med at det er angstrelatert, men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal ha angst for :)

Det skjønte ikke jeg helt heller, men kan ha noe med jobb-stress å gjøre for mitt vedkommende... Tror noen ganger at kroppen kan si fra om ting som hodet ikke helt har skjønt enda. :)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er iallfall riktig at du får en generell helsesjekk. Stoffskifteplager, mineralforstyrrelser og blodtrykk etc. bør undersøkes. kanskje bør du få prøve en kur med syreblokkerende midler; høres ut som du har et syreproblem, som kanskje kan bidra til at du kommer i en ond sirkel med magesmerter, sure oppstøt, smerter i hals7bryst osv. Ellers høres det ut som du har god selvinnsikt, og sånn sett kommet langt på vei. Hypokonder høres du ikke ut som. Det er riktig som du har observert at alkohol og nikotin kan forværre angst-plager. Det du lider av er sannsynligvis enten sosial angst eller panikk-angst. mange har god nytte av psykolog-timer det du bør få såkalt eksponeringsterapi; målrettet, og ikke nødvendigvis langvarige samtaler der barndom etc. vektlegges så mye. Noen har effekt av medisiner mot angst/depresjon en periode på ca. 6 mnd for å bryte den onde sirkelen. Fint om du kunne snakke åpent med legen din om dette. Bare fint om du kan presentere plagen som her; at du muligens tror at du har psykiske plager, men at fysiske årsaker må utelukkes før eventuell behandling.

• 2 måneder senere...

Det var utrolig overraskende, men også deilig å lese disse innleggene. Innlegget til fresch beskriver skremmende nøyaktig akkurat plagene jeg har. Ville bare gi lyd, si at det er flere med samme problem. :) Jeg er 22, men ellers er alt om meg så å si likt fresch. Skal endelig til lege nå og få sjekket det om noen dager.

Annonse

Det var utrolig overraskende, men også deilig å lese disse innleggene. Innlegget til fresch beskriver skremmende nøyaktig akkurat plagene jeg har. Ville bare gi lyd, si at det er flere med samme problem. :) Jeg er 22, men ellers er alt om meg så å si likt fresch. Skal endelig til lege nå og få sjekket det om noen dager.

Var til legen, og fikk (ikke overraskende) diagnosen psychosomatisk lidelse, altså en mer eller mindre selvforskyld greie. Tok litt tester her og der men fant ingenting. Jeg tror det som hjalp meg var faktisk å stilt en diagnose og få avkreftet alle mistankene jeg hadde. Man tenker jo alt mulig rart, fra allergier til kreft, men ingenting var galt. Og etter at jeg fikk noe til å fortelle meg at det var ingenting galt med meg, så har de fleste symptomene gitt seg. Fortsatt litt småproblemer. Men en godt tips fra meg er å droppe alkoholen for en liten stund, og tung mat. Pluss at jeg slutta å røyke (det hjalp kanskje mest).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...