Gå til innhold

Det "kravler" under huden! Allergi?- Legen/andre

Anbefalte innlegg

Samboeren min har fått eksem/utslett på venstre håndbak og inni høyre hånd. Han har hatt det i tre uker nå, og det blir bare verre og verre.

Utslettet på håndbaken er størst, litt større enn en gammel femkrone. Det er skarpt avgrenset med flassende, tørr hud. Det "popper opp" bittesmå hvite væskefylte "kviser" som klør noe vanvittig. Det klør ikke på overflaten, men én cm under huden kjennes det ut som. Utslettet er rødt og hissig. Overhuden er flasset av, slik at det er bare tynn, rød hud på overflaten. Det er så ille at han ikke klarer å konsentrere seg på jobben.

Allmennlegen hans sier at det kan være plastallergi eller farvestoffallergi. Samboeren min sitter mye ved PC og mus, og kjører ganske mye bil med skinnratt og girstang av plast/skinn.

På bakgrunn av det allmennlegen hans sier, har han i den siste uken unngått direkte berøring med PC-musa og bilrattet, men utslettet blir bare verre.

Han har smurt både med fuktighetskrem, aloe-verakrem og reseptfri hydro-kortisonkrem hver for seg flere dager i strekk. De to første dagene ser det ut som utslettet roer seg, men så starter det igjen.

Samboeren min er 35 år, røyker og drikker, men frisk og ufortjent sunn ifølge bedriftslegen. Han har cøliaki som er godt under kontroll. Plages litt av kviser og tørr hun pga. cøliakien, men har ingen hudplager. Han har ingen allergier.

Det er kjempelang ventetid hos hudlege. Jeg har saumfart internett og legebøker for svar og behandling, men begynner å forstå at hudplager kan være så mangt, og at det er vanskelig å stille diagnose.

Er det noen som har en anelse om hva det kan være, og hva vi skal gjøre med det?

Håper på svar fra legen, da samboeren min truer med å bruke ostehøvelen i ren desperasjon!

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Gretchen

Jeg håper samboeren din ligger unna ostehøvelen, men jeg forstår hva han mener for eksem/utslett som klør kan man bli helt desperat av.

Først og fremst håper jeg han har bestilt time hos hudlege selv om det er lang ventetid, det er viktig å få utelukket en del ting, bl.a. reaksjon på stoffer han er i daglig kontakt med da det har stor betydning for jobben hans.

For det andre bør dere/han få sjekket at ikke dette har med cøliakien å gjøre - det er nemlig et eksemliknende utslett som kan komme i forbindelse med cøliaki hvis dietten ikke holdes helt strengt eller han er uheldig og får i seg glutenholdig mat av vanvare.

Hvis dette er et eksem må det nok sterkere midler en reseptfri kortisonkrem til - snakk med legen om å få resept på noe som kan ta eksemet skikkelig (når/hvis cøliakirelatert utslett er utelukket).

Den aller siste muligheten som legen kan vurdere er om dette skulle være en midd-sykdom (skabb). Det klør noe aldeles vanvittig, men ved å skrape litt av huden og se på den under mikroskop kan diagnosen stilles. Dessuten kan man se skabb"gangene" på huden med et forstørrelsesglass.

Lykke til.

Kjære Gretchen

Jeg håper samboeren din ligger unna ostehøvelen, men jeg forstår hva han mener for eksem/utslett som klør kan man bli helt desperat av.

Først og fremst håper jeg han har bestilt time hos hudlege selv om det er lang ventetid, det er viktig å få utelukket en del ting, bl.a. reaksjon på stoffer han er i daglig kontakt med da det har stor betydning for jobben hans.

For det andre bør dere/han få sjekket at ikke dette har med cøliakien å gjøre - det er nemlig et eksemliknende utslett som kan komme i forbindelse med cøliaki hvis dietten ikke holdes helt strengt eller han er uheldig og får i seg glutenholdig mat av vanvare.

Hvis dette er et eksem må det nok sterkere midler en reseptfri kortisonkrem til - snakk med legen om å få resept på noe som kan ta eksemet skikkelig (når/hvis cøliakirelatert utslett er utelukket).

Den aller siste muligheten som legen kan vurdere er om dette skulle være en midd-sykdom (skabb). Det klør noe aldeles vanvittig, men ved å skrape litt av huden og se på den under mikroskop kan diagnosen stilles. Dessuten kan man se skabb"gangene" på huden med et forstørrelsesglass.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...