Gå til innhold

Epiglotitt

Hjelpepleier1365380396

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest tottlå

Epiglottis er jo klaffen som lukker seg over pusterøret når vi svelger. Kanskje epiglotitt er når denne klaffen ikke virker skikkelig, slik at mat/drikke havner i pusterøret i stedet for i spiserøret?

Det er betennelse i strupelokket. Jeg har lært at når det slutter på -TITT er det en betennelsetilstand. Ganske grei huskeregel, syns jeg!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1057402
Del på andre sider

Annonse

Gjest tottlå

Jeg har mistet et barn som fikk denne diagnosen.

Alt skjedde så fort, tragisk og forferdelig.

Virkelig AKUTT og glemmer det aldri.Han døde i mine armer, 3 år gammel.

Uff så tragisk!! Ja, da vet vel du bedre enn alle oss andre hva dette er for noe! Tragisk at slikt skjer, spesiellt med barn!!! Hvorfor døde barnet ditt......jeg mener var det pga bettennelsen, eller noe som følger av den hemmede lukkerefleksen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1057875
Del på andre sider

Gjest tottlå

Er det kanskje det som er krupp altså i motsetning til falsk krupp som endel unger har.

Jeg slo opp i bøkene mine og fant ut dette; Akutt epiglotitt har stort sett samme årsak som falsk krypp, men lokalisert til epiglottis (strupelokket). Det er en betennelsereaksjon i den subglottiske slimhinnen(under epiglottis). Opptrer vanligvis i alder 1-6 år! Hos barn er luftveiene diameter liten. Ødemdanning kan derfor bidra til ufrie luftveier.

Symptom på akutt epiglotitt:

-Den starter som øvre luftveisinfeksjon

-Svelgproblem og betydelig temperatur stiging

-Begynner å sikkle

-Svak, men ikke hes stemme

-Inspiratorisk og ekspiratorisk stridor (pustebesvær ved både inn- og utånding.

-Dårlig allmenntilstand.

Ved akutt epiglotitt kan det oppstå fullstendig obstruksjon av luftveiene med påfølgende respirasjonsstans og død.

Dette var jo interesant!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1058138
Del på andre sider

Uff så tragisk!! Ja, da vet vel du bedre enn alle oss andre hva dette er for noe! Tragisk at slikt skjer, spesiellt med barn!!! Hvorfor døde barnet ditt......jeg mener var det pga bettennelsen, eller noe som følger av den hemmede lukkerefleksen??

Han ble rett og slett kvalt fordi han ikke fikk luft. Gikk så fort at dere vil ikke tro det.

Han tetta til på veldig kort tid.

Så alvoret og skulle komme oss avgårde til sykehus. Det var for seint. Han hadde vært død, men det skjønte ikke jeg der og da, hadde jo ingen erfaring og var helt ung selv. De fikk igang hjertet, men ikke blodtilførselen til hjernen. Etter knapt et døgn stoppet hjertet og det var slutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1058158
Del på andre sider

Jeg slo opp i bøkene mine og fant ut dette; Akutt epiglotitt har stort sett samme årsak som falsk krypp, men lokalisert til epiglottis (strupelokket). Det er en betennelsereaksjon i den subglottiske slimhinnen(under epiglottis). Opptrer vanligvis i alder 1-6 år! Hos barn er luftveiene diameter liten. Ødemdanning kan derfor bidra til ufrie luftveier.

Symptom på akutt epiglotitt:

-Den starter som øvre luftveisinfeksjon

-Svelgproblem og betydelig temperatur stiging

-Begynner å sikkle

-Svak, men ikke hes stemme

-Inspiratorisk og ekspiratorisk stridor (pustebesvær ved både inn- og utånding.

-Dårlig allmenntilstand.

Ved akutt epiglotitt kan det oppstå fullstendig obstruksjon av luftveiene med påfølgende respirasjonsstans og død.

Dette var jo interesant!

Ikke det samme som krupp eller falsk krupp fikk jeg beskjed om, men kan forveksles i starten.

Vi hentet nemlig legevaktlege, han TRODDE det var falsk krupp. Dette var en turnuskandidat. Han forandret mening og dro. Fikk ingen diagnose, bare antibiotika som vi skulle la han få og en resept på mere som skulle hentes dagen etter. Dette var seint på kvelden.

Ikke lenge etterat legen dro, gikk det så fort. Han døde altså. Helt akutt.

Fikk høre etterpå at det aldri hadde vært falsk krupp heller og at det ikke er det samme.

Mange "trøster" å få etterpå skal jeg si dere. En sykepleier sa vi skulle skåret opp i halsen så han fikk luft. DET skulle altså vanlige mennesker i begynnelsen av tjueårene vite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1058160
Del på andre sider

Gjest tottlå

Ikke det samme som krupp eller falsk krupp fikk jeg beskjed om, men kan forveksles i starten.

Vi hentet nemlig legevaktlege, han TRODDE det var falsk krupp. Dette var en turnuskandidat. Han forandret mening og dro. Fikk ingen diagnose, bare antibiotika som vi skulle la han få og en resept på mere som skulle hentes dagen etter. Dette var seint på kvelden.

Ikke lenge etterat legen dro, gikk det så fort. Han døde altså. Helt akutt.

Fikk høre etterpå at det aldri hadde vært falsk krupp heller og at det ikke er det samme.

Mange "trøster" å få etterpå skal jeg si dere. En sykepleier sa vi skulle skåret opp i halsen så han fikk luft. DET skulle altså vanlige mennesker i begynnelsen av tjueårene vite.

Uff....så grusomt!!! Utrolig hvor feil folk kan ta!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163247-epiglotitt/#findComment-1058236
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...