Gå til innhold

Panikkangst


bg123

Anbefalte innlegg

Jeg har en mann på 50 år som har høyt blodtrykk og går på medisiner for det. Nå den siste mnd har han begynt å få svimmelbyger og "panikkangst" som en kalte det. Han lurer på hva han kan gjøre i slike situasjoner og om det er farlig? Han er redd når det skjer og vil vel vite hva han kan gjøre for å unngå eller slippe det. Takk for svar og still meg gjerne spørsmål. MVH meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gush1365380769

Dette vet jeg dessverre alt om - her er noen tips:

1. Panikkanfallene kan utløses av stress. Det er viktig ikke å utsette seg for dette.

2. Når han kjenner "hjertet" begynner å gå løpsk og kaldsvetten begynner, er det viktig å ta kontroll over pusten så han ikke begynner å hyperventilere.

Det er lurt alltid å ha en papirpose (slik man får når man kjøper boller) i lommen. Krøll sammen toppen av posen til en tut og la din mann mann puste rolig ut og inn av posen.

Et annet tips er å holde for det ene nesboret med pekefingeren for så trekke pusten dypt gjennom det andre.

Slipp deretter og pust dypt ut gjennom munnen.

Fortsett helt til pusten er blitt normal.

Jeg vil anbefale ham å gå til legen. Jeg selv ble helt frisk (etter mange år med panikkangst) da jeg begynte på medisinen Cipralex.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gush1365380769

Glemte å si til deg at panikkangst ikke er farlig i seg selv.

Men har man først fått slike anfall - blir man ofte så redd at til slutt utløses anfallene av frykten for at man skal få angst.

Pga at man spenner seg når angsten griper tak får man ofte også problemer med stiv nakkemuskulatur som igjen fører til at man blir svimmel.

Et annet tips er og alltid ha en valium eller en vival i lommen -dette i seg selv er en trygghet, som kan bidra til at hyppigheten av anfallene avtar.Det blir da en mestring å klare å komme gjennom anfallet uten å at en pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har fått meget gode svar av gush.

Vil bare legge til at en ikke må være helt sikker på st det er panikkangst før somatisk/kroppslig årsak til symptomene er utelukket. Spesielt gjelder det når sykdommen debuterer så opp i alderen som hos din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg dessverre alt om - her er noen tips:

1. Panikkanfallene kan utløses av stress. Det er viktig ikke å utsette seg for dette.

2. Når han kjenner "hjertet" begynner å gå løpsk og kaldsvetten begynner, er det viktig å ta kontroll over pusten så han ikke begynner å hyperventilere.

Det er lurt alltid å ha en papirpose (slik man får når man kjøper boller) i lommen. Krøll sammen toppen av posen til en tut og la din mann mann puste rolig ut og inn av posen.

Et annet tips er å holde for det ene nesboret med pekefingeren for så trekke pusten dypt gjennom det andre.

Slipp deretter og pust dypt ut gjennom munnen.

Fortsett helt til pusten er blitt normal.

Jeg vil anbefale ham å gå til legen. Jeg selv ble helt frisk (etter mange år med panikkangst) da jeg begynte på medisinen Cipralex.

Lykke til.

Vil også skrive under på at Cipralex hjelper.

Hadde i mer enn 10 år

store problemer med panikkangst.

Hadde gitt opp at noe kunne hjelpe.

Stesolid var kun hjelp i spesielle situasjoner.

Cipralex som jeg har brukt i ca 3-4 mndr, har også gjordt meg frisk(??).

Iallefall mye mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under sammen med deg, namenick.

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har blitt et nytt menneske med Cipralex.

Hjelper for panikk angst, sosial angst, generell angst, søvnproblemer og t.o.m. muskelplager. Alt dette av kun en pille daglig (10mg.). Brukt dem siden 23.8.

Hva mere kan jeg ønske meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under sammen med deg, namenick.

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har blitt et nytt menneske med Cipralex.

Hjelper for panikk angst, sosial angst, generell angst, søvnproblemer og t.o.m. muskelplager. Alt dette av kun en pille daglig (10mg.). Brukt dem siden 23.8.

Hva mere kan jeg ønske meg??

Takker dere alle tre for svar på mitt innlegg med gode tips. Jeg skal få han til legen og få bekreftet/ avkreftet at det er det som feiler han. Men symptomene gush beskriver stemmer veldig.Han har ingen stressende hverdag, heller rolig som uføretrygdet grunnet urinsyregikt, høyt blodtrykk osv. Tror det er tankene som plager/ stresser han. Tanker om barn som ikke skikker seg, han selv har alltid jobbet (uten en sykedag) og nå ingen jobb å gå til. Er en stolt mann jeg har... Men, igjen, takker for svar og jeg bringer de videre til han. Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Du har fått meget gode svar av gush.

Vil bare legge til at en ikke må være helt sikker på st det er panikkangst før somatisk/kroppslig årsak til symptomene er utelukket. Spesielt gjelder det når sykdommen debuterer så opp i alderen som hos din mann.

Kan symptomer som stiv nakkemuskulatur mm., slik gush skriver om, føre til svimmelhet og at man tror man har panikkangst?

Hvordan utredes det isåfall? Og hvordn behandles det, kiropraktor? fysioterapeut? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...