Gå til innhold

Når legen bare vil gi meg piller for problemene mine


Gjest bekymret for pillebruken

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret for pillebruken

har oppfølging på DPS'en av en psykiater. Han er av den typen som mener at alle problemer jeg har kan løses med en pille. Jeg mener selv at noen problemer kan løses med medisiner mens andre må løses på andre måter. Jeg går nå på AD og noe rivotril. Han mener at jeg skal øke dosen på rivotrilen for at det skal hjelpe på min dødsangst. jeg vil helst ikke bruke mer beroligende 0,5 mg enn det jeg allerede går på uten at jeg absolutt må det. Skjønner ikke helt at å øke rivotrilen skal dempe denne type angst. Jeg vil helst prøve samtaleterapi før jeg går til det steget å øke dosen medisiner. Bør jeg følge rådet om å øke? er så redd for at jeg skal bli alfor avhengig av medisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å spørre ham hvorvidt han tenker at mer samtaleterapi kan virke mot sin hensikt for deg, og om dette er en av hans tanker bak anbefalingene. Videre hvorvidt ressurshensyn har vært tungtveiende.

Som du vet tilbyr ikke DPS vanligvis omfattende samtaleterapi over lang tid i Oslo-området, derfor må man finne privatpraktiserende terapeuter med driftsavtale for dette. Dersom ressurshensyn står bak hans anbefalinger, så ville jeg funnet en privatpraktiserende. Dersom han derimot tenker at det er viktig for deg å oppleve din egen styrke en periode i stedetfor å lene seg på en terapeut, så er det vel god grunn til å følge hans råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en positiv holdning når du ønsker å løse problemene dine på andre måter enn kun med medisiner.

For å kunne besvare spørsmålet ditt bedre, trenger en minst fire tilleggsopplysninger:

Din alder, varigheten av angstlidelsen, ditt høyeste stabile funksjonsnivå siste 5-10 år, og i hvor stor grad du har prøvd psykoterapi frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...