Gå til innhold

Engstelig

Anbefalte innlegg

Jeg la dette innlegget inn under GRAVID for en uke siden og ble tipset om at det var lurt å ta det opp her. Noe har endret seg så jeg redigerer dette.

Det jeg er usikker på er hvor skadelig er det å bli gravid dersom en går på Ritalin. Jeg har brukt Ritalin nå i snart et år og er redd for at jeg er gravid.Jeg vet at dersom jeg skal fulføre svangerskapet så må jeg slutte med medesiner i denne perioden. Jeg vet også at barnet kan bli skadet av medesiner, men er det en grense for hvor mange uker du er? Jeg er nok ikke mere en 4-5 uker nå, men ønsker ikke å ta noen store risker som kan medføre skader på barnet. Du skjønner sikkert at jeg veldig gjerne ønsker å beholde barnet og ikke gå igjenom en abort. Så derfor når er det skadene kan oppstå, er det nå helt i begynelsen, eller kan jeg trappe ned på medesinene og være fri fra de om noen uker.. dvs. da ca 7-8 uker i svangerskapet.

Jeg har alltid vært reglemessig i periodene mine. Etter en stund på Ritalin har jeg gått ned i vekt ca. 10 kg. på 10 mnd. Da har også menstrasjone blitt endret til nesten ingenting. Smertene er store i denne perioden og brystene ømme, noe de ikke har vært tidligere. Det som skulle ha vært blødninger er brunlig utflod, og mulig litt renere blod 1 dag. Ellers varer perioden i nesten 1 uke. Hvilepulsen min er på 110 men blodtrykket er 80 /130. Energi nivået mitt er lavt og jeg syns at alt er tungt.Har tatt blodprøver, men har ikke fått noe svar fra legen, så da mener de vel at alt er ok, selv om jeg føler at noe ikke stemmer. Ønsker et svar fra en lege som ikke kjenner meg og fra andre som kanskje har vært igjenom det samme..

Tusen takk

- ADHD Kvinne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163366-engstelig/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. Måtte tenke meg litt om før jeg svarte. Kunne svart enkelt med "Ritalin skal ikke brukes i svangerskap. Helt generelt så er det slik at i de første ca. 8 uker av svangerskap så passerer svært få medikameter inn til livmor og foster. Skjønner at du ønsker å fullføre svangerskapet; og det synes jeg i utgangspunktet at du skal; men dette må kanskje diskuteres med de som kjenner deg og/eller fastlegen din/gynekolog. Dersom du er svært ustabil med sosiale problemer; eks. økonomiske vansker og "rotete liv" så må dette taes med i betraktningen. Likeledes om du f.eks bruker andre farlige medikamenter; f.eks myal alkohol eller rusmidler. Så må det vurderes om det er en "liten" risiko for at fosteret er skadet; vil i såfall takle dette?. Dersom man har de nevnte problemer nevnt over, så er det også god hjelp å få av barnevernet.Barnevern i en slik problemstilling skal sees på som en stor positiv ressurs for deg og barnet. Det du nevner av blodtrykk og puls er helt normalt. Etter uke ca. 8 bør det vurderes om du kanskje kan klare deg helt uten medisiner for ADHD, jeg vil faktisk tro det. Mange kan bli bedre i en "positiv". Du kan jo vise "min vurdering" til aktuelle leger og samarbeidspartnere. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163366-engstelig/#findComment-1066498
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...