ariadne Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Vil du ikke skjønne hva jeg skriver? Poenget mitt er hun ikke har motsatt seg sex eller på noen måte gitt utrykk for at hun ikke ønsket sex. Da blir det latterlig å kalle det voldtekt. Vi blir ikke enige. Du synes det er greit å å sex med noen som er sterkt beruset og sover, og som ikke har mulighet for å motsette seg sex. Jeg synes ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1061042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Vi blir ikke enige. Du synes det er greit å å sex med noen som er sterkt beruset og sover, og som ikke har mulighet for å motsette seg sex. Jeg synes ikke det. Enig med deg ariadne. Sånt blir faktisk dømt som voldtekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1061054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Vi blir ikke enige. Du synes det er greit å å sex med noen som er sterkt beruset og sover, og som ikke har mulighet for å motsette seg sex. Jeg synes ikke det. Det er stor forskjell på å ha sex med en full og sovende kone og en mer eller mindre vilt fremmed kvinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Det er stor forskjell på å ha sex med en full og sovende kone og en mer eller mindre vilt fremmed kvinne. *ha ha ha* MENER du VIRKELIG at det er helt OK å bare forsyne seg så lenge man er et par?? Vi snakker jo IKKE om sex som kommer i stand etter tafsing på småfulle, halvsovende partnere. Mange av oss har vel opplevd noe sånt, men så våkner man litt til og blir med på morroa (eventuelt sier fra at man ikke vil). Denne kvinnen var _hinsides_ pga rus, og han MÅTTE jo ha forstått at hun var det! Det er ikke "bare" det at han "tafset litt og rullet litt", og ikke skjønte/burde skjønne at hun var bevisstløs. Han rigget opp kamera etc hvilket tyder på at han var mer enn klar nok i toppen til å skjønne at hun var "helt borte", og deretter tok han for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 *ha ha ha* MENER du VIRKELIG at det er helt OK å bare forsyne seg så lenge man er et par?? Vi snakker jo IKKE om sex som kommer i stand etter tafsing på småfulle, halvsovende partnere. Mange av oss har vel opplevd noe sånt, men så våkner man litt til og blir med på morroa (eventuelt sier fra at man ikke vil). Denne kvinnen var _hinsides_ pga rus, og han MÅTTE jo ha forstått at hun var det! Det er ikke "bare" det at han "tafset litt og rullet litt", og ikke skjønte/burde skjønne at hun var bevisstløs. Han rigget opp kamera etc hvilket tyder på at han var mer enn klar nok i toppen til å skjønne at hun var "helt borte", og deretter tok han for seg. Synes likevel ikke dette er like ille som voldtekt. Jeg hadde ikke anmeldt samboeren min om hun gjorde noe slikt. At han filmet det blir noe helt annet og det er selvfølgelig uakspetabelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Synes likevel ikke dette er like ille som voldtekt. Jeg hadde ikke anmeldt samboeren min om hun gjorde noe slikt. At han filmet det blir noe helt annet og det er selvfølgelig uakspetabelt. For mange kan tanken på å bli forført i søvne av partneren sin være litt pirrende, og jeg tror de aller aller fleste vil synes at dette er greit, men det er altså spørsmål om hva slags situasjon man ser for seg. Og når det gjelder denne situasjonen - filming eller ikke filming - ser jeg for meg noe HELT annet enn noe som kan virke pirrende/spennende. Det er opplagt at det at man er kjærester og deler seng sammen til vanli, både til soving og sex, svært ofte betyr at man er _innenfor_ grensen for hva som anses akseptabelt. Det ser ut som om du generelt mener at samleie med fast, men bevisstløs partner ikke kan anses som overgrep (voldtekt). Men samtidig så tror jeg at du lar denne uttalelsen være farget av det som DU ser for deg i DITT forhold, nemlig noe som bare ville vært/er hyggelig/pirrende. Man kan derfor isolere historien for å se om du virkelig mener dette i sin ytterste konsekvens: I disse eksemplene er det ikke noe filming med i bildet, og heller ikke noe "selvforskyldt rus" (som egentlig ikke har noe med saken å gjøre): Eks 1: Per er på byen, putter en sovedop i drinken til en ukjent dame, tarhenne med hjem og har sex med den bevisstløse dama. Eks 2: Per og dama sitter og ser på Skavlan. Per er frustrert over at dama har vært lite innstilt på sex i det siste, så han putter en sovepille i drikken hennes, bærer den bevisstløse dama inn på soverommet og har sex med henne. Mener du at Per ikke burde anmeldes/straffes for det han gjorde i eksempel 2? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Jeg ville selvsagt anmeldt fyren for voldtekt, og fylt ut skilsmissepapirene umiddelbart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Hmmm, jeg tviler på at jeg ikke hadde våknet hvis noen hadde hatt sex med meg. Og våknet jeg kunne jeg jo der og da tatt stilling til det spørsmålet. Men det er snakk om at hun var sterkt beruset her, og da vaakner man kanskje ikke saa lett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Men det er snakk om at hun var sterkt beruset her, og da vaakner man kanskje ikke saa lett. Det er vanskelig for mange av oss - heldigvis - å forestille seg at man skal være SÅ ekstremt beruset at man ikke våkner av at noen har sex med en! Og nettopp fordi dette er så vanskelig å forestille seg, tror jeg (håper jeg) er grunnen til at mange mener at den beskrevne situasjonen ikke kan ha vært så ille. For det er ingen tvil om at dette ER voldtekt, selv om mange av oss ville blitt med på morroa om partneren hadde vært litt frempå mens vi var litt småfulle og halvtrøtte! Det er to forksjellige situasjoner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Voldtekt, kanskje ikke, men et overgrep og overtramp av hennes privatliv og rett til å selv bestemme, det er det. Det er jo tydelig at hun IKKE satt pris på det, og da er det jo ikke greit.. Jo, det er faktisk voldtekt i henhold til norsk lov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jo, det er faktisk voldtekt i henhold til norsk lov. Jeg vet det, men det er visst mange som ikke tror det, eller ikke er enig. Hvis du leser alle mine innlegg vil du se at jeg mener det er et grovt overgrep, og i henhold til oven er det voldtekt og ulovlig. Men hva folk selv synes er visst forskjellig, det var derfor jeg sa nettopp det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er stor forskjell på å ha sex med en full og sovende kone og en mer eller mindre vilt fremmed kvinne. Det er likevel ikke sikkert en kone vil ha sex med sin mann, og det er jo galt å tvinge seg på noen, eller ha sex med dem uten at de kan si noe fra eller til.. Hva med dem som faktisk VOLDtar sine koner, tvinger eller truer dem til sex? Er det ok fordi de er gift? Min mening er iallefall at begge to faktisk skal ha lyst å ha sex.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er vanskelig for mange av oss - heldigvis - å forestille seg at man skal være SÅ ekstremt beruset at man ikke våkner av at noen har sex med en! Og nettopp fordi dette er så vanskelig å forestille seg, tror jeg (håper jeg) er grunnen til at mange mener at den beskrevne situasjonen ikke kan ha vært så ille. For det er ingen tvil om at dette ER voldtekt, selv om mange av oss ville blitt med på morroa om partneren hadde vært litt frempå mens vi var litt småfulle og halvtrøtte! Det er to forksjellige situasjoner! Nettopp. Jeg har hørt at de var alkoholikere, men det er ikke sikkert det er sant. Men jeg har hørt om en venninne som ble dopa ned av en såkalt kompis, uten at hun visste det, og han hadde sex med henne- hun våkna opp med sæd på seg etc. Han brukte forsåvidt ikke vold, så ifølge enkelte tullinger her er det sikkert ikke VOLDtekt, men de fleste er nok enige i at dette er nettopp det! Det er jo også mange jenter som ikke har klart å kjempe mot når de har blitt voldtatt, og mange barn tør ikke gjøre noe når de blir utsatt for overgrep. Da behøver jo ikke overgriper bruke direkte fysisk vold.. Er dette liksom ikke voldtekt da? Virker som det er mange her som henger seg for mye opp i at det skal være direkte fysisk vold involvert for at det skal være voldtekt... og det blir helt feil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 I lovens forstand er det tydligvis voldtekt, men av svarene under her er det tydelig at loven er i utakt med folks rettsoppfatning. Hvordan det å pule med ektefellen si uten bruk av vold eller tvang kan få blitt VOLDtekt er meg en gåte uansett, og bidrar bare til å utvanne ordet. At det hele ikke engang ble oppdaget før 5 år senere gjør det hele enda mer absurd, og jeg tror ærlig talt ikke mange % av befolkningen ville løpt til politiet med dette, selv om mange naturligvis ville følt det som en krenkelse. Venninna mi ble dopa ned av en såkalt kompis, uten at hun visste det, og han hadde sex med henne- hun våkna opp med sæd på seg etc. Han brukte forsåvidt ikke vold, og de har hatt sex tidligere, så ifølge enkelte tullinger her er det sikkert ikke VOLDtekt, men hun oppfattet dette som et grovt overgrep, fordi hun ikke hadde noe ønske om å ha sex med ham mer. Han tvang seg jo der og da til sex med henne, selv om han ikke brukte vold. Men hun var helt sårbar og hjelpeløs, og kunne ikke gjøre rede for seg eller sifra. De fleste er nok enige i at dette er en form for voldtekt? Det er jo også mange jenter som ikke har klart å kjempe mot når de har blitt voldtatt, og mange barn tør ikke gjøre noe når de blir utsatt for overgrep. Da behøver jo ikke overgriper bruke direkte fysisk vold.. Er dette liksom ikke voldtekt da? Virker som det er mange her som henger seg for mye opp i at det skal være direkte fysisk vold involvert for at det skal være voldtekt... og det blir helt feil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Nettopp. Jeg har hørt at de var alkoholikere, men det er ikke sikkert det er sant. Men jeg har hørt om en venninne som ble dopa ned av en såkalt kompis, uten at hun visste det, og han hadde sex med henne- hun våkna opp med sæd på seg etc. Han brukte forsåvidt ikke vold, så ifølge enkelte tullinger her er det sikkert ikke VOLDtekt, men de fleste er nok enige i at dette er nettopp det! Det er jo også mange jenter som ikke har klart å kjempe mot når de har blitt voldtatt, og mange barn tør ikke gjøre noe når de blir utsatt for overgrep. Da behøver jo ikke overgriper bruke direkte fysisk vold.. Er dette liksom ikke voldtekt da? Virker som det er mange her som henger seg for mye opp i at det skal være direkte fysisk vold involvert for at det skal være voldtekt... og det blir helt feil! Kunne ikke vært mer enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1062897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er likevel ikke sikkert en kone vil ha sex med sin mann, og det er jo galt å tvinge seg på noen, eller ha sex med dem uten at de kan si noe fra eller til.. Hva med dem som faktisk VOLDtar sine koner, tvinger eller truer dem til sex? Er det ok fordi de er gift? Min mening er iallefall at begge to faktisk skal ha lyst å ha sex.. Mannen må på generelt grunnlag vite om kona ønsker å ha sex med han eller ikke. I alle normale forhold ønsker partene å ha sex med hverandre. Så lenge en vet dette klarer jeg ikke å se dette som en voldtekt. Han tvinger seg ikke på henne. Han har sex med henne mens hun sover. Det er ikke dermed sagt at hun ville sagt nei til sex om hun var våken. Det er heller ikke naturlig for han å tro det. En kan ha lyst på sex selv om en sover. Jeg ville ikke anmeldt min samboer om hun hadde sex med meg mens jeg sov. Ditt andre spørsmål blir for dumt å svare på, jeg har forresten allerede svart på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1063022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 For mange kan tanken på å bli forført i søvne av partneren sin være litt pirrende, og jeg tror de aller aller fleste vil synes at dette er greit, men det er altså spørsmål om hva slags situasjon man ser for seg. Og når det gjelder denne situasjonen - filming eller ikke filming - ser jeg for meg noe HELT annet enn noe som kan virke pirrende/spennende. Det er opplagt at det at man er kjærester og deler seng sammen til vanli, både til soving og sex, svært ofte betyr at man er _innenfor_ grensen for hva som anses akseptabelt. Det ser ut som om du generelt mener at samleie med fast, men bevisstløs partner ikke kan anses som overgrep (voldtekt). Men samtidig så tror jeg at du lar denne uttalelsen være farget av det som DU ser for deg i DITT forhold, nemlig noe som bare ville vært/er hyggelig/pirrende. Man kan derfor isolere historien for å se om du virkelig mener dette i sin ytterste konsekvens: I disse eksemplene er det ikke noe filming med i bildet, og heller ikke noe "selvforskyldt rus" (som egentlig ikke har noe med saken å gjøre): Eks 1: Per er på byen, putter en sovedop i drinken til en ukjent dame, tarhenne med hjem og har sex med den bevisstløse dama. Eks 2: Per og dama sitter og ser på Skavlan. Per er frustrert over at dama har vært lite innstilt på sex i det siste, så han putter en sovepille i drikken hennes, bærer den bevisstløse dama inn på soverommet og har sex med henne. Mener du at Per ikke burde anmeldes/straffes for det han gjorde i eksempel 2? Som jeg skrev tidligere, så forutsetter jeg at dette er et normalt par der en på generell basis ønsker å ha sex med hverandre. Dersom han har grunn til å tro at hun ikke ønsker sex, enten fordi hun har sagt dette før eller fordi hun har liten sexlyst for tiden, så blir det noe annet. Da vet han at hun ikke ønsker sex og utnytter situasjonen. Dersom han doper henne ned er dette selvfølgelig voldtekt, men det er langt på siden av det vi snakker om her. Jeg vil heller komme med et eget scenario selv, hva om de begge er beruset og hun sier ja til sex kun fordi hun er full, mens hun egentlig ikke ønsker sex? Er det da voldtekt? Har det noe å si om han er full eller ikke? Jeg mener terskelen for overgrep og voldtekt er noe høyere i et forhold. Så lenge en er i god tro for at den andre ønsker sex så mener jeg det ikke er voldtekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1063029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Venninna mi ble dopa ned av en såkalt kompis, uten at hun visste det, og han hadde sex med henne- hun våkna opp med sæd på seg etc. Han brukte forsåvidt ikke vold, og de har hatt sex tidligere, så ifølge enkelte tullinger her er det sikkert ikke VOLDtekt, men hun oppfattet dette som et grovt overgrep, fordi hun ikke hadde noe ønske om å ha sex med ham mer. Han tvang seg jo der og da til sex med henne, selv om han ikke brukte vold. Men hun var helt sårbar og hjelpeløs, og kunne ikke gjøre rede for seg eller sifra. De fleste er nok enige i at dette er en form for voldtekt? Det er jo også mange jenter som ikke har klart å kjempe mot når de har blitt voldtatt, og mange barn tør ikke gjøre noe når de blir utsatt for overgrep. Da behøver jo ikke overgriper bruke direkte fysisk vold.. Er dette liksom ikke voldtekt da? Virker som det er mange her som henger seg for mye opp i at det skal være direkte fysisk vold involvert for at det skal være voldtekt... og det blir helt feil! Det er en tulling her, og det er deg. Er du dum eller kan du ikke lese? Å dope ned noen fordi en regner med at det ellers ikke blir noe sex, er så langt fra å ha sex med en full og sovende samboer/kone, som en kan komme. Denne "kompisen" du snakker om har ingen god grunn til å tro eller regne med at hun ønsker sex med han, det vil derimot partnere i et normalt forhold ha. Voldtekt er å ha sex med en person du vet eller burde visst ikke ønsket å ha sex med deg. De færreste tror vel at partneren ikke har lyst på sex med dem? Og dersom de faktisk har grunn til å tro dette ville jeg regnet det som voldtekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1063033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Nettopp. Jeg har hørt at de var alkoholikere, men det er ikke sikkert det er sant. Men jeg har hørt om en venninne som ble dopa ned av en såkalt kompis, uten at hun visste det, og han hadde sex med henne- hun våkna opp med sæd på seg etc. Han brukte forsåvidt ikke vold, så ifølge enkelte tullinger her er det sikkert ikke VOLDtekt, men de fleste er nok enige i at dette er nettopp det! Det er jo også mange jenter som ikke har klart å kjempe mot når de har blitt voldtatt, og mange barn tør ikke gjøre noe når de blir utsatt for overgrep. Da behøver jo ikke overgriper bruke direkte fysisk vold.. Er dette liksom ikke voldtekt da? Virker som det er mange her som henger seg for mye opp i at det skal være direkte fysisk vold involvert for at det skal være voldtekt... og det blir helt feil! Lær deg å lese så vil du se at det ikke er mangelen på vold de fleste mener gjør at dette ikke er voldtekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1063036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Enig. Dessuten er det forskjell på å sove, og å være bevisstløs pga alkohol, som i dette tilfellet. Sover man bare vil man vel våkne og kan samtykke, og det er sikkert kjæresten klar over og vil dermed sikkert bare "overraske". Er man helt borte vekk, da er man jo i en veldig sårbar situasjon, og kan ikke si noe hverken fra eller til. Det at han filmet er jo skjerpende da.. Etter din logikk kan man ikke verken starte på sex mens den andre sover, eller starte noe som helst uten å spørre, ellers vil det jo være voldtekt. Hva om den andre våkner og sier nei, har det den første gjort fram til da vært voldtekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163395-filmet-sex-i-s%C3%B8vne-ville-du-blitt-st%C3%B8tt-av-dette/page/4/#findComment-1063037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.