Gå til innhold

What doesn't kill you, makes you stronger?


Gjest milla_26

Anbefalte innlegg

Blacky1365380153

Ok da, det var da veldig til temperament! Tråkker jeg på noens tær her eller?

Ja!!! er det ikke det jeg har forsøkt å fortelle deg? Pass på hva du sier.

Nok om denne saken.

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok da, det var da veldig til temperament! Tråkker jeg på noens tær her eller?

Jøss. Var helt rolig da jeg svarte jeg. Begynner å bli litt komisk å komme med usakligheter når argumentene ikke strekker til ;)

Vel, godnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Ja!!! er det ikke det jeg har forsøkt å fortelle deg? Pass på hva du sier.

Nok om denne saken.

God natt

Avae: du forstod at det var til Milla jeg sendte svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt klar mer kynisk og uforsvalig enn mange andre her i forumet. Virker veldig opptatt av deg og ditt mens du mener at alle andre skal bare skjerpe deg. (har lest flere svar på innlegg fra deg som jeg oppfatter som hårreisende) Virker som du er lite flink til å sette deg inn i andres situasjoner og har liten empati......skriver som deg: kan oppfattes som har men er bare ærlig... skjerp deg

Jeg synes du er urimelig i forhold til milla, Blacky. Har sett dine kommentarer til henne i går, og kan ikke se at du har grunnlag for å være så krass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er likevel ikke sin egen lykkes smed, Milla.

Det du sa i det første innlegget ditt er at med viljestyrke kan man nå så langt man vil i livet. For å ta mitt eget tilfelle, så er det langt fra slik fordi jeg har en sykdom som setter enorme begrensninger på det spillerommet jeg har i forhold til såkalt friske. Ikke all viljestyrke i verden vil få meg til samme sted som de som ikke har dette handicappet.

Jeg er enig i at sykdom så avgjort kan medføre begrensninger. Men dersom du hadde handlet mindre konstruktivt i ditt liv, så hadde du vel oppnådd mindre enn det du gjør i dag?

Jeg liker ikke så godt uttrykket "sin egen lykkes smed", men mener man så avgjort påvirker sin egen fremtid gjennom sine egne handlinger. Det betyr ikke at man kan unngå hva som helst, eller få til hva som helst - men at man uten en vilje til å se sitt eget bidrag i tilværelsen kanskje unnlater å ta det ansvar man selv kan ta i ens eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg ser en rød tråd.... den er at du har fått tåle mye selv tidligere og at du har funnet en måte å takle dette på, men det kan være at du ikke skal fortelle andre at din måte er det beste!!! Og når du først skal si ifra, så kanskje du burde moderere deg (eller hva det heter) litt? Og når du sier at folk ikke forsøker å finne løsninger etc... så kan jeg fortelle deg at det gjør vi nok hele tiden men at det kanskje ikke finnes slike enkle løsninger som du mener?

Tenkt på det? Vi er alle forskjellige og har forskjellig bakgrunn... husk det!!!

Mener du at alle til enhver gjør det de kan for å være konstruktive i sitt eget liv?

I såfall har vi en helt forskjellig oppfatning av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi som opplevde voldelige og traumatisk sexovergrep i barndommen er ikke død. Og jeg tror ikke hun kommer til å ta livet av seg. Men hun lever i et helvete og lider. Så dette ordtaket er sludder og vrøvl for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at å fokusere på løsninger er en fin ting. Noen ganger er løsningen noe annet enn "å ta seg selv i nakken", for eksempel ved blindtarmbetennelse eller en bipolar forstyrrelse.

De jeg kjenner som har bipolar lidelse, har alle måtte gjennomgå en prosess som både har handlet om å ta medikamenter og å lære seg å være mest mulig konstruktive i forhold til sykdommen generelt sett.

For min venninne som alltid hadde det så bra i begynnelsen av maniene, så var det vanskeligste å være villig til å gi avkall på denne lykkefølelsen. Lenge var hun villig til å gjennnomgå lange sykehusinnleggelser i etterkant av slike manier (hun endte alltid opp med å bli svært syk), men etter noen år innså hun at ved å være villig til å ta symptomene på alvor tidlig, så kunne hun leve et mer meningsfylt liv totalt sett.

Denne prosessen er også godt beskrevet i boken "Mitt urolige sinn" av Jamison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karbonade

Hei igjen Blacky!

Det er faktisk viljestyrken som gjør at jeg også lever!!

Hvilken rett har du til å si at en som trolig har bipolar lidelse IKKE er syk men bare roter seg inn i det? Dine svar til andre hårreisende og uforsvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ordtak kan være ok å tenke på i forhold til seg selv - de innebærer etter min mening også en form for galgenhumor som kan være bra å ta med seg når verden er vanskelig. Å ikke dyrke selvmedlidenhet er også en bra ting, og dersom man liker slike typer utsagn så er man sannsynligvis mindre henfallen til selvmedlidenhet :-)

Man kan ikke ta utsagnet som uttrykk for en sannhet - til det innebærer det en altfor stor forenkling av virkeligheten, samt at det selvfølgelig ikke er slik at ting rent faktisk enten gjør deg sterkere eller tar livet av deg. Mange erfaringer og hendelser vil kunne skade deg på enkelte måter, samtidig som de kan gi deg innsikt som andre ikke har. Er du da blitt mest skadet eller mest innsiktsfull?

Problemet med slike ordtak er at de er best egnet til å finne frem til selv og reflektere over når man er moden for det selv. Dersom andre forsøker å "dytte" de på deg, så kommer de sjelden til nytte.

Det jeg liker med innleggene dine milla, er at du fokuserer på at egeninnsats er vesentlig i ethvert liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lett å si

Tja, det virker jo lett for deg da som er såpass tykkhudet. Problemet for mange med psykiske problemer er at vi er av den litt mer sårbare typen som ikke bare greier å riste ting av oss. Mange av oss har også vonde opplevelser bak oss som ligger og lurer i bakgrunnen. Jeg tror nok gener og miljø spiller en rolle her. Er du sterk psykisk av natur og ikke har opplevd så mye vondt er vel livet bare en dans på roser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lett å si

Ikke alle blir sterke av motgang. Noen blir faktisk kronisk syke og får en dårligere livskvalitet mange år fremover og kanskje livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lett å si

Selv om man ikke dør får man en dårlig livskvalitet og lider dermed flere år i livet og kanskje livet ut. Noen får problemer med å være sosial, være i jobb og skaffe seg familie. Om man blir sterker av å takle motgang vil jeg ikke automatisk påstå. Man blir bare nødt til å takle livet noe som kan medføre et mer innsnevret liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Jeg synes du er urimelig i forhold til milla, Blacky. Har sett dine kommentarer til henne i går, og kan ikke se at du har grunnlag for å være så krass.

So?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Jeg synes du er urimelig i forhold til milla, Blacky. Har sett dine kommentarer til henne i går, og kan ikke se at du har grunnlag for å være så krass.

Denne diskusjonen er vel over nå tror jeg? Har du lest de andre innleggene hun har skrevt rundt omkring kanskje du forstår at man blir provosert av dette. Og hun bad om en ærlig mening og det fikk hun. Men som sagt diskusjonen er ferdig. Mitt siste innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Hvilken rett har du til å si at en som trolig har bipolar lidelse IKKE er syk men bare roter seg inn i det? Dine svar til andre hårreisende og uforsvarlige.

Ja ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milla_26

Slike ordtak kan være ok å tenke på i forhold til seg selv - de innebærer etter min mening også en form for galgenhumor som kan være bra å ta med seg når verden er vanskelig. Å ikke dyrke selvmedlidenhet er også en bra ting, og dersom man liker slike typer utsagn så er man sannsynligvis mindre henfallen til selvmedlidenhet :-)

Man kan ikke ta utsagnet som uttrykk for en sannhet - til det innebærer det en altfor stor forenkling av virkeligheten, samt at det selvfølgelig ikke er slik at ting rent faktisk enten gjør deg sterkere eller tar livet av deg. Mange erfaringer og hendelser vil kunne skade deg på enkelte måter, samtidig som de kan gi deg innsikt som andre ikke har. Er du da blitt mest skadet eller mest innsiktsfull?

Problemet med slike ordtak er at de er best egnet til å finne frem til selv og reflektere over når man er moden for det selv. Dersom andre forsøker å "dytte" de på deg, så kommer de sjelden til nytte.

Det jeg liker med innleggene dine milla, er at du fokuserer på at egeninnsats er vesentlig i ethvert liv.

Hei.

Kjekkt med litt positiv respons fra deg. Jeg liker forresten også dine innlegg veldig godt!

Til dere andre, så kan jeg si at jeg hverken er tykkhudet, eller ikke har en vond fortid. Jeg er derimot en sart type, og har opplevd veldig mange vonde ting i min barndom / ungdom..

Milla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjekkt med litt positiv respons fra deg. Jeg liker forresten også dine innlegg veldig godt!

Til dere andre, så kan jeg si at jeg hverken er tykkhudet, eller ikke har en vond fortid. Jeg er derimot en sart type, og har opplevd veldig mange vonde ting i min barndom / ungdom..

Milla.

Jeg syntes jeg kunne lese ut av dine innlegg at du har kjempet mye, og synes du fortjener respekt for det.

Synes også du tålte den motbøren du fikk her på forumet på en god måte - og som sagt så synes jeg du fikk mer enn du fortjente :-) Det kan ikke være slik at alt man skriver her må være perfekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...