Gå til innhold

Vil underbevisstheten begå selvmord?!


Gjest koma

Anbefalte innlegg

Kan underbevisstheten bygge opp selvmordstanker? Altså, når man er deprimert?Jeg planlegger ikke å ta livet av meg, men er begynt å drømme at jeg hopper fra balkongen min og div. andre ting.Det får meg jo til å begynne å tenke i de baner... Er litt skremmende! Kan enkelte mennesker bli så "gale" at de plutselig bare går hen og tar livet sitt??(uten at det var planlagt)?Håper ikke det skjer med meg i så fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det skjer ikke deg, ikke uten at du har bestemt deg for det. Håper du har kontakt med psykolog siden du skriver at du er deprimert. Ta opp disse tankene i en samtale der. Tror ikke at de tankene og drømmene er noe uvanlige hos deprimerte mennesker, men det er lang vei til å gjennomføre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik - underbevisstheten kan godt ha selvmordsplaner. F.eks. kan man bli mer uforsiktig i trafikken - slutter å se seg for når man går over gata. Slik begynte mange perioder for meg iallefall. Så utviklet det seg derfra. Man blir mer skjødesløs med livet sitt fordi man føler seg mindre verdt. Men du kommer nok neppe til å plutselig ta livet av deg. Syns du skal lufte disse tankene og drømmene i terapien. Har erfart fra meg selv at drømmer særlig sier noe om hva som skjer i underbevisstheten. Det trenger jo ikke bety død - kanskje varsler det en forandring, eller et tap. At du oppgir noe av deg selv eller at du har mistet noe av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik - underbevisstheten kan godt ha selvmordsplaner. F.eks. kan man bli mer uforsiktig i trafikken - slutter å se seg for når man går over gata. Slik begynte mange perioder for meg iallefall. Så utviklet det seg derfra. Man blir mer skjødesløs med livet sitt fordi man føler seg mindre verdt. Men du kommer nok neppe til å plutselig ta livet av deg. Syns du skal lufte disse tankene og drømmene i terapien. Har erfart fra meg selv at drømmer særlig sier noe om hva som skjer i underbevisstheten. Det trenger jo ikke bety død - kanskje varsler det en forandring, eller et tap. At du oppgir noe av deg selv eller at du har mistet noe av deg selv.

Takk for svar! Jeg kjente meg faktisk ganske godt igjen i det du beskriver. Er ikke lengre redd når jeg går alene om kvelden f.eks. Har vært deprimert lenge-det har gått litt opp og ned,men jeg kvier meg enormt for å oppsøke hjelp. Har ikke vært til lege på flere år, og nå bor jeg utenlands også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skjer ikke deg, ikke uten at du har bestemt deg for det. Håper du har kontakt med psykolog siden du skriver at du er deprimert. Ta opp disse tankene i en samtale der. Tror ikke at de tankene og drømmene er noe uvanlige hos deprimerte mennesker, men det er lang vei til å gjennomføre dem.

Takk, det var godt å høre.Jeg vil jo(som oftest) ikke dø når jeg er i våken tilstand. Men av og til er drømmene så virkelighetsnære. Og der (i drømmeland)virker det som det helt rette å gjøre det slutt.

Jeg har ikke kontakt med noen behandler. Av og til tenker jeg at det hadde vært bra å ha noen å snakke med om dette,men så blir tanken for skremmende. Har heller ikke overskudd til å finne og oppsøke hjelp når jeg er nede i "bølgedalene" mine, og i bedre perioder(det går litt opp og ned med meg) føler jeg meg for bra, og at jeg klarer meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var godt å høre.Jeg vil jo(som oftest) ikke dø når jeg er i våken tilstand. Men av og til er drømmene så virkelighetsnære. Og der (i drømmeland)virker det som det helt rette å gjøre det slutt.

Jeg har ikke kontakt med noen behandler. Av og til tenker jeg at det hadde vært bra å ha noen å snakke med om dette,men så blir tanken for skremmende. Har heller ikke overskudd til å finne og oppsøke hjelp når jeg er nede i "bølgedalene" mine, og i bedre perioder(det går litt opp og ned med meg) føler jeg meg for bra, og at jeg klarer meg selv.

Du bør gå til psykolog. Selvom du føler deg bra i perioder så vet du at de dårlige periodene kommer igjen. Bruk de gode periodene til å komme i gang, du blir tatt godt imot. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest selvmord

Ja, det kan faktisk gå så langt. Underbevisstheten kan gjøre at du begår selvmord. Hvis man går i terapi og røsker opp i vonde opplevelser, så kan dette medføre at en til og med blir psykotisk og kan høre stemmer som sier at man skal ta livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...