simensmamma Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 For 8 mnd. siden idag ,fikk vi en liten dødfødt gutt. Det var cytomegaloviruset som var årsaken. Hvorfor kan man ikke teste dette på lik linje som Herpes og Toxsoplasmose, som man jo blir testet for på svangerskapskontrollen ? Takknemlig for svar og evt. mer informasjon om dette viruset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16343-cytomegalovirus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Cytomegalovirus er et problematisk virus. De fleste av oss får infeksjon i ung alder uten at vi blir syke. Noen får kyssesyke-liknende sykdom. De som får sykdom er de med dårlig immunforsvar. Også det problemet som du nevner. Etter at røde hunder er blitt borte er det CMV som er hyppigst årsak til misdannelser og problemer i svangerskapet. Dødfødsler er meget sjeldne, men forekommer. Grunnen til at vi ikke oppdager dem er at de fleste gravide som får infeksjon undersvangerskapet får det uten noen som helst symptomer. Det har vært foreslått en screeningsprogram men det løser heller ikke problemet. Vi har ingen brukbar vaksine enn så lenge og har egentlig ingen måte å forebygge infeksjonen. Jeg tror nok at forskningen vil etterhvert bringe frem nyheter både når det gjelder vaksine og påvisning av infeksjon, men per idag har vi det ikke. Behandlingsmuligheter for infeksjon er det kommet. Det er litt om forholdene, ikke mye å rope hurra for! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16343-cytomegalovirus/#findComment-75652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simensmamma Skrevet 22. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2001 Cytomegalovirus er et problematisk virus. De fleste av oss får infeksjon i ung alder uten at vi blir syke. Noen får kyssesyke-liknende sykdom. De som får sykdom er de med dårlig immunforsvar. Også det problemet som du nevner. Etter at røde hunder er blitt borte er det CMV som er hyppigst årsak til misdannelser og problemer i svangerskapet. Dødfødsler er meget sjeldne, men forekommer. Grunnen til at vi ikke oppdager dem er at de fleste gravide som får infeksjon undersvangerskapet får det uten noen som helst symptomer. Det har vært foreslått en screeningsprogram men det løser heller ikke problemet. Vi har ingen brukbar vaksine enn så lenge og har egentlig ingen måte å forebygge infeksjonen. Jeg tror nok at forskningen vil etterhvert bringe frem nyheter både når det gjelder vaksine og påvisning av infeksjon, men per idag har vi det ikke. Behandlingsmuligheter for infeksjon er det kommet. Det er litt om forholdene, ikke mye å rope hurra for! Vennlig hilsen Tusen takk for svar. Regnet vel egentlig ikke med å bli så mye klokere,men jeg føler at jeg vil vite det jeg kan om dette viruset. Føler det så håpløst urettferdig at det skulle gå så galt med den lille gutten vår. Var jo så forsiktig under svangerskapet, og jeg hverken røyker eller drikker ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16343-cytomegalovirus/#findComment-75794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Tusen takk for svar. Regnet vel egentlig ikke med å bli så mye klokere,men jeg føler at jeg vil vite det jeg kan om dette viruset. Føler det så håpløst urettferdig at det skulle gå så galt med den lille gutten vår. Var jo så forsiktig under svangerskapet, og jeg hverken røyker eller drikker ! Kjære simensmamma, Det er ingenting du kan bebreide deg selv for. Dette viruset har vi hele tiden i vår omgivelse og de som ikke har vært infisert tidligere har egentlig ingen mulighet til å beskytte seg mot infeksjon med sikkerhet. Det er en masse uheldig sammentreff som gjør at slike infeksjoner inntreffer. Verden er urettferdig. Desverre. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16343-cytomegalovirus/#findComment-75867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simensmamma Skrevet 22. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2001 Kjære simensmamma, Det er ingenting du kan bebreide deg selv for. Dette viruset har vi hele tiden i vår omgivelse og de som ikke har vært infisert tidligere har egentlig ingen mulighet til å beskytte seg mot infeksjon med sikkerhet. Det er en masse uheldig sammentreff som gjør at slike infeksjoner inntreffer. Verden er urettferdig. Desverre. Vennlig hilsen Takk igjen for svar. Ja, verden er noen ganger urettferdig! Men, livet går jo videre enten vi vil eller ikke. Vi har heldigvis ei nydelig lita jente på 2 år, som fyller dagene med glede. Vi håper også at vi snart kan bli gravide igjen ,og at alt da vil gå bra . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16343-cytomegalovirus/#findComment-75928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.