Gå til innhold

Ant depressiva som også har stemningsstabiliserende effekt


Gjest Hvilke medisiner er det?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvilke medisiner er det?

Hvilke medisiner er antidepressiva som har stemningsstabiliserende effekt?

Grunnen til at jeg lurer på det er fordi det blir nevnt som annet alternativ fordi behandleren ville ikke ta ansvar for meg hvis jeg kanskje skal begynne på lithium...

Da nevnte hun det at hun hadde sett i en bok der hvor det stod antidepressiva som også hadde stemingsstabiliserende effekt, men hun husket ikke hvilke medisiner det var...

Var meningen at jeg kanskje skal begynne på Lithium som en annen psykiater som jeg har hatt tidligere foreslo, men hun psykiateren som jeg har nå ville da ikke ta ansvar for meg og behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvilke medisiner er det?

Hva faen feiler psykiateren din?

Trrish!

Tja, si det! Har ikke peiling. Fikk bare beskjed om at hun ikke kunne mye om medisiner, men så er hun psykiater?

Men jeg vet ikke om det er forskjell fra psykiater til psykiater om dem jobber innenfor voksne eller hos barn og ungdom...

Derfor lurte jeg på hva slags medisiner som var antidepressiva som også hadde stemningsstabiliserende effekt?

Jeg spurte psykiateren, men hun husket ikke hva som slags medisin det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvilke medisiner er det?

Du mener ikke psykolog da? Ellers er det jo noe som skurrer her!!Det er jo dette som er en psykriaters oppgave.

Nei, da jeg ble kalt inn til den første samtalen hos henne, stod det at hun var psykiater på arket, men hun jobbet mest med barn og ungdom...

Kanskje det er derfor hun sa det hun sa...

Derfor bare lurer jeg på hvordan medisiner det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trrish!

Tja, si det! Har ikke peiling. Fikk bare beskjed om at hun ikke kunne mye om medisiner, men så er hun psykiater?

Men jeg vet ikke om det er forskjell fra psykiater til psykiater om dem jobber innenfor voksne eller hos barn og ungdom...

Derfor lurte jeg på hva slags medisiner som var antidepressiva som også hadde stemningsstabiliserende effekt?

Jeg spurte psykiateren, men hun husket ikke hva som slags medisin det var?

En psykiater har lege-utdannelse i bunn, med spesialisering innen psykiatri. Så om en psykiater ikke kan særlig mye om medisin, så burde vedkommende strøket til eksamen. Antakelig en som har hatt flaks eller juksa seg til en tittel, og så funnet en nisje der medisin-kunnskap ikke er så nødvendig i det daglige.

Jeg ville helt klart prøvd å finne en annen psykiater, fremfor en som ikke klarer å forholde seg til medisiner... Da kan man like gjerne gå til psykolog og få medisineringen ordnet via (fast)legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trrish!

Tja, si det! Har ikke peiling. Fikk bare beskjed om at hun ikke kunne mye om medisiner, men så er hun psykiater?

Men jeg vet ikke om det er forskjell fra psykiater til psykiater om dem jobber innenfor voksne eller hos barn og ungdom...

Derfor lurte jeg på hva slags medisiner som var antidepressiva som også hadde stemningsstabiliserende effekt?

Jeg spurte psykiateren, men hun husket ikke hva som slags medisin det var?

Noen psykiatere jobber mest med terapi/samtalebehandling og ikke medisinering.

Det er ikke gitt at alle psykiater er medisineksperter trur eg. Lamictal er en stemningsstabiliserende medisin, kanskje det var den hun mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvilke medisiner er det?

En psykiater har lege-utdannelse i bunn, med spesialisering innen psykiatri. Så om en psykiater ikke kan særlig mye om medisin, så burde vedkommende strøket til eksamen. Antakelig en som har hatt flaks eller juksa seg til en tittel, og så funnet en nisje der medisin-kunnskap ikke er så nødvendig i det daglige.

Jeg ville helt klart prøvd å finne en annen psykiater, fremfor en som ikke klarer å forholde seg til medisiner... Da kan man like gjerne gå til psykolog og få medisineringen ordnet via (fast)legen.

Det er en av grunnene til at jeg spurte var fordi jeg ble litt i tvil om det var noen vesentlig forskjell om man jobbet som psykiater i barn og ungdomområdet eller i voksenområdet?

Kanskje det er noe annet opplæring siden hun ikke kommer her i fra norge og er norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvilke medisiner er det?

Noen psykiatere jobber mest med terapi/samtalebehandling og ikke medisinering.

Det er ikke gitt at alle psykiater er medisineksperter trur eg. Lamictal er en stemningsstabiliserende medisin, kanskje det var den hun mente?

Ja, det nok kanskje det... Den medisinen har jeg ikke prøvd...

Har har prøvd ca. 11stk forskjellige andre tabletter hvor de enten har hatt liten virkning eller ikke virkning i det hele tatt...

Er midlertidig ufør pga stemningssvingninger, og det er det som gjør at det til tider blir vanskelig å fungere i en vanlig jobb..

Det jeg synes er rart er at jeg aldri har prøvd noen stemningsstabiliserende tabletter i det hele tatt etter å ha gått i behandling i 5år...

Derfor lurte jeg litt på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnene til at jeg spurte var fordi jeg ble litt i tvil om det var noen vesentlig forskjell om man jobbet som psykiater i barn og ungdomområdet eller i voksenområdet?

Kanskje det er noe annet opplæring siden hun ikke kommer her i fra norge og er norsk...

Jeg tror nok begrepet psykiater er ganske likt fra land til land. Psykologer (både i Norge og andre land) har ikke lege-utdannelse + spesialisering, de har psykologi som fag hele veien. Så har du også noe som kalles psykoterapeut osv. som ikke er en beskyttet tittel. Men om du er sikker på at vedkommende er psykiater så skal hun ha lært om medisiner. At hun ikke liker å jobbe med det, og derfor kanskje ikke er oppdatert på nyere medisiner kan være en annen sak. Rett og slett at hun har valgt å jobbe innen et annet område innen psykiatrien. Men det høres jo litt merkelig ut...

Om du ikke er komfortabel med å gå til henne, så be om å få en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det nok kanskje det... Den medisinen har jeg ikke prøvd...

Har har prøvd ca. 11stk forskjellige andre tabletter hvor de enten har hatt liten virkning eller ikke virkning i det hele tatt...

Er midlertidig ufør pga stemningssvingninger, og det er det som gjør at det til tider blir vanskelig å fungere i en vanlig jobb..

Det jeg synes er rart er at jeg aldri har prøvd noen stemningsstabiliserende tabletter i det hele tatt etter å ha gått i behandling i 5år...

Derfor lurte jeg litt på dette...

Det var mange forskjellige. Håper du finner en lege som vet mer om stemningsstabiliserende og noe som virker mot svingningene. Jeg vet bare at det er noe som heter Lamictal. Det er sikkert andre typer også.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...