Gå til innhold

blod i avføringen

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen redd venninne

heisann!

Jeg har en veninne som fortalte meg at hun har hatt blod i avføringen i ca en mnd.

Hun har kreft i nær familie, og tror hun er redd for det, men har bare tengt at det går sikkert over...

Og hun syter med og gå til legen for det er en ung gutt. kanskje litt flaut og hun er nok litt redd også.

Hun sa det var blod I avføringen og ikke blod som at det er for hardt liksom...(sorry skrivingen min, litt ekkelt)

Så jeg håper noen kan svare meg og jeg kan fortelle henne hva dette kan være.

Er redd det kan være noe alvorlig, og hun er nok det selv også.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163512-blod-i-avf%C3%B8ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lips1365380508

Trenger ikke være noe alvorlig. Kan hende det er hemoroider, og hvis hun ikke tør gå til lege med det første, kan hun kjøpe salve på apoteket, og prøve det ut, og se om det hjelper, hvis ikke burde hun oppsøke lege.

Hemoroider oppstår ved rift, både inni og utenpå, eller ved uregelmessige måltider osv. Men er ikke noe farlig. Gjør det vont for henne når hun går på do? Det finner hemoroider som gjør vont, og det er enkelte som må opperere dette, men det er i litt alvorlige tilfeller, mens noen gjør ikke vont i det hele tatt.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dere kan prøve å søke litt her i DOL om blod i avføring; et "vanlig tema som det er skrevet mye om. Generelt er det slik at friskt blod umiddelbart i forbindelse med avføring er ufarlig; enten hemorider nederst i tarmen, eller små sprekker i endetarmsåpning, sistnevnte ofte smertefullt. Blod "inni" avføringen og/eller slim er et mer symptom. Dsersom hun har mye tykktarmskrefte i familien, så bør hun helst undersøkes for å se om hun har polypper; sistnevnte er arvelig. Faktisk er tykktarmskreft en av kreftvariantene som er klarest arvelig. Regelmessige røntgenbilder av tarm, med fjærning av "suspekte polypper" kan gjøre at man fjærner de på tidlig stadium; slik at de ikke utvikler seg til kreft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...